"Selamat Menghidupkan 10 Ramadhan Terakhir 2017"

Cari Tips MOTIVASI Blog Lain Di Sini!

Custom Search

Sunday, January 11, 2009

PROGRAM UTHM DI SAMUDERA BEACH RESORT, MELAKA [09/1/09 – 11/01/09]

[Senaman Tentera Korea dalam kiraan lapan...]

[Bersama para peserta sewaktu riadhah]

[Finalis bagi pertandingan Cap-Cap Kalicap]

[Bersama Yasir setelah selesai slot kami]

[Sebahagian para peserta UTHM]

Melaka bumi yang bersejarah. Bermula 9 Januari hingga 11 Januari 2009, saya berada di bumi bertuah itu bagi mengikuti satu program yang dianjurkan oleh Universiti Tun Hussin Onn (UTHM). En Osman Affan telah dijemput untuk berkongsi idea bersama para pelajar. Saya mengucapkan terima kasih kepada En Osman Affan kerana memberi peluang untuk saya dan rakan, Yasir, turut serta dalam program ini dan membantunya.

Para peserta yang mengikuti program ini ialah mereka yang terpilih kerana keputusan akademik mereka yang agak kurang memberangsangkan. Ini merupakan pengalaman kedua saya bertemu dengan wakil Pusat Kaunseling UTHM setelah saya pernah mengikuti dulu bersama Tn Hj Fadzli Yusof. Namun pertemuan kali ini di tempat yang berbeza dan peserta yang lebih besar iaitu seramai 120 orang.

[Di Dalam Dewan Seminar]

Pengisian yang diberikan En Osman Affan ialah berkaitan Teknik Memori. Teknik ini menerangkan bagaimana ingin berjaya dalam peperiksaan dengan menggunakan strategi yang betul dan teknik yang sebenar. Antara perkara yang ditekankan ialah Nombor Istimewa, Flash Card, Teknik Belajar Visual-Auditori-Kinestatik dan sebagainya.

Saya diberikan tugasan yang berat untuk membantunya iaitu bagi Slot Riadhah dan Slot Ibadah. Alhamdulillah, walaupun resort yang terletak berdekatan pantai, dengan tiupan angin yang sejuk, saya dan para peserta sempat juga menunaikan ibadah secara berjamaah dan beriadhah. Slot ini merupakan slot yang ‘common’ bagi saya setiap kali dalam program. Namun dengan kudrat hanya saya dan Yasir, kami terpaksa mengharungi seribu satu fiil, perangai para pelajar UTHM seramai 120o rang ditambahnya lagi dengan ketiadaan pembesar suara.

Alhamdullilah, segalanya berakhir dengan selamat dan ceria. Terima kasih saya ucapkan buat semua para peserta UTHM dan Selamat Maju Jaya.

No comments: