"Selamat Menghidupkan 10 Ramadhan Terakhir 2017"

Cari Tips MOTIVASI Blog Lain Di Sini!

Custom Search

Thursday, August 14, 2008

Star Kids Camp | 090908

[Bersama dengan Ustaz Nordin Jaafar (Ex-Raihan) selaku penceramah program]

[Ingat ILMU itu perlu diamalkan-Slot Tazkirah]

Kem Bina Semangat yang dimiliki penuh oleh Yayasan Selangor merupakan sebuah pusat latihan yang terkenal dengan pelbagai kemudahan dan mempunyai harga yang berpatutan. Baru - baru ini, saya sempat meluangkan sedikit masa untuk membantu rakan saya dalam slot 'Muhasabah Diri'. Tempat ini pernahku tinggalkan lebih dari tiga tahun yang lalu. Itulah kali terakhir kaki ini menjejak ke bumi Ampang Pecah yang ketika itu saya bersama dengan rakan2 saya (Adib & Dhany)serta Abg Razak di bawah Al Farabi Konsultan untuk satu kem entah pelajarnya dari tahun berapa.

Tetapi masa yang berlalu tetap seperti dulu. Persekitaran yang tiada perubahan mengingatkan detik2 lampau tatkala merasai ukhwah berfasilitator bersama dengan rakan2 yang kini membawa jalan masing2. Mungkin segala kenangan ini ditinggalkan sementara kerana banyak perkara yang dapat berkongsi bersama dalam entry ini. Program yang melibatkan pelajar Sekolah Agama Huda Wangsa Maju telah di 'sponsor' oleh YB Datuk Zulhasnan Rafique, Menteri Wilayah Persekutuan sebagai satu medan jihad untuk tarbiyyah dan ruhiyyah diri.

Dalam program ini, saya menyedari beberapa faktor untuk menjadi fasilitator dan urusetia yang baik.

1. Fasilitator fleksibel
Ramai yang tidak mengetahui bahawa peranan fasilitator seharusnya lebih bersifat murunah (fleksibel). Seseorang itu tidak hanya bertindak menunggu arahan tetapi beliau harus bijak menimbulkan persoalan agar arahan dapat dikeluarkan dengan pantas dan jelas.

2. Kem Komandan Yang Aktif
Timbul juga persoalan adakah perlu ada Kem Komandan bagi setiap program. Saya berpandangan ia terletak kepada kreativiti penganjur. Kadangkala peranan Kem Komandan termasuk dalam peranan Programme Koordinator. Harus diingat Kem Komandan perlu bersifat aktif bukan sekadar menumpukan 'jobscope' semata malahan perlu berfikiran 'out of box'

3. Jangan Bersifat Complicated
Saya juga berpendapat bahawa kursus motivasi tidak perlu diuruskan secara komplikated kerana ia tidak memerlukan protokol yang tinggi. Hal ini kerana ia tidak melibatkan kehadiran VVIP. Oleh yang demikian, adalah menjadi KESILAPAN yang BESAR sekiranya urusetia bertelingkah atas isu yang kecil ini kerana cuba membuat segalanya komplikated. Jangan kita samakan kursus motivasi macam program konvensyen atau kolokium kerana urusetia yang diperlukan tidak sebanyak program yang disebut.

[Adik2 manis sedang beratur menantikan sesuatu]

No comments: