"Selamat Menghidupkan 10 Ramadhan Terakhir 2017"

Cari Tips MOTIVASI Blog Lain Di Sini!

Custom Search

Tuesday, June 24, 2008

Program JAKIM di Jelebu | 16-19 Jun 08

[Penerangan Konsep Ikhtiar Hidup (KIH) di hutan Jelebu]

[Antara model Menara Kempimpinan SMK Jengka Pusat 2 dan SMK Jengka 1o]

[Macam rumah betul plak]

[Ini tangan peserta lelaki]

[bunga sebagai pagar yang disimbolkan sebagai iman yang memagari diri-menarik??]

4 hari saya dan rakan berkampung di Pusat Pemulihan Akidah Jelebu Jakim (PPAJ), merupakan antara program terlama saya dalam bulan ini. Banyak saya pelajari dalam memantau dan membantu dengan adik - adik yang 'terpilih' untuk menghadiri kursus ini. Pada mulanya, saya beranggapan bahawa saya bakal menghadapi mad'u yang agak istimewa. Namun apabila saya berada di sana hampir 4 hari, saya mendapati para pelajar ini semuanya sama sahaja dengan pelajar yang lain.

Walaupun mereka diklasifikasikan dengan label - label yang tak menyenangkan oleh pihak sekolah dan guru - guru, namun saya berpendapat bahawa mereka sebenarnya Bukan GAGAL dalam hidup mereka TETAPI mereka Belum BERJAYA. Mereka perlukan sokongan dan bantuan ibu bapa. Selain itu, mereka juga perlukan dorongan dan motivasi daripada kaunselor dan guru. Faktor ekonomi dan suasana yang mempengaruhi mereka sehingga mereka menjadi sedemikian.

Saya agak terkesan bila membaca penulisan Kuasa Hijrah Kuasa Untuk Berubah tulisan Tuan Haji Ahmad Fazli Yusof yang menerangkan panjang lebar bahwa sekiranya seseorang yang inginkan perubahan maka mereka perlu lakukan perubahan. Pelbagai kisah dan fakta telah dimuatkan olehnya agar menjadi pedoman kepada para pelajar.

Antaranya ialah tentang kisah Kolonel Sandlers yang merupakan tua empunya resipi ayam goreng terkenal di dunia. Beliau merupakan pesara tentera yang berusia 65 tahun dan berikhtiar untuk memasarkan masakan dan resipi ayam gorengnya. Beliau telah mencuba beberapa kali dengan menghantar ke restoran untuk dipasarkan. Namun, resipinya telah ditolak mentah2. Beliau tetap berazam dan tidak putus asa. Ratusan kali beliau mencuba namun masih gagal. Pada kali yang ke-1008, resipi beliau tetap ditolak. Langit tidak semestinya mendung selalu, akhirnya resipi beliau diterima dan diberikan nama sempena tempat hasilnya resipi beliau Kentucky dan kini terdapat ribuan restoran beliau diseluruh dunia iaitu KFC.

Apa yang kita pelajari ialah, gagal sekali bukan bermakna gagal selamanya2. Kalau kita inginkan perubahan kita mestikan lakukan perubahan itu. Perubahan pula perlu dilakukan secara relevan dan spesifik agar mudah dicapai. Malahan pelan jangka masa juga diperlukan agar memudahkan perjalanan perubahan yang ingin dicorakkan. Selamat Maju Jaya buat para pelajar Sekolah Menengah Jengka 10 dan Sekolah Menengah Jengka Pusat 2, kami di sini yakin anda mampu lakukan perubahan. Berubah atau tidak, itu terletak di tangan Anda.

[Majlis Penutup bersama Penguasa JAKIM]

[Mari kita lihat siapa yang kena]

[Jom senaman tentara Korea]

[Bersama dengan adik2 dan abg macho]

[Tengah menilai dan mendengar penerangan kumpulan pelajar putra]

2 comments:

Anonymous said...

Ustaz Hafiz Bad TERBAIK. gmbr ana xde :-(

Hafiz Nabilah said...

Maaf, Ustaz Hariri.Ana tengok sumablog sahabat2 ktia dah ada gambar kita. Sebab tu ana tak letak takut kita asyik publish gambar yang sama, jadi ana cuba cari kelainan..