"Selamat Menghidupkan 10 Ramadhan Terakhir 2017"

Cari Tips MOTIVASI Blog Lain Di Sini!

Custom Search

Wednesday, June 11, 2008

Presiden UIA DIPECAT !!!

Presiden Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Tan Sri Sanusi Junid menegaskan tidak akan meletakkan jawatan sebagai Presiden universiti itu sekali pun wujud tekanan daripada pihak tertentu. Beliau berkata, dia akan terus memegang jawatan itu sehingga tamat tempoh pada 2010.

Katanya, mengikut Perlembagaan UIAM Bahagian IV (20) (iii), "Presiden boleh menulis surat kepada Ketua Perlembagaan untuk meletakkan jawatan atau jawatannya boleh ditamatkan oleh Ketua Perlembagaan atas nasihat Perdana Menteri."

"Saya tidak akan berhenti dengan sendiri daripada jawatan saya sebagai Presiden UIAM kerana menganggap tugas saya sebagai ibadat. Saya juga berhubungan sangat baik dengan Ketua Perlembagaan UIAM iaitu Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah."
-Sanusi Junid

DIPECAT

DIGANTI

"Saya tidak percaya Duli Yang Maha Mulia Ketua Perlembagaan (UIAM) akan memecat saya kecuali dengan nasihat `Host Member' iaitu Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi kepada UIAM,"

-Sanusi Junid

Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Sidek Hassan dilantik sebagai Presiden kelima Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) berkuat kuasa 2 Jun lalu. Beliau menggantikan Tan Sri Sanusi Junid yang tempoh perkhidmatannya dipendekkan dua tahun.

Tempoh perkhidmatan Sanusi sepatutnya berakhir pada 2010. Walaupun tempoh perkhidmatan Sanusi berakhir pada tahun 2010, namun menurut Perlembagaan UIAM, kedudukan beliau selaku Presiden tidak semestinya tidak boleh diganti biarpun tempoh perkhidmatannya belum berakhir.

Sebelum ini, spekulasi timbul mengenai kedudukan Sanusi selaku Presiden UIAM berikutan tindakannya keluar Umno mengikut jejak bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.


Baca Berita Sanusi di Pecat


No comments: