"Selamat Menghidupkan 10 Ramadhan Terakhir 2017"

Cari Tips MOTIVASI Blog Lain Di Sini!

Custom Search

Friday, June 27, 2008

Malaysia Frnce Institute - Program Pelajar Tajaan Mara | 24-26 Jun 08

Malaysia France Institute (MFI) bukan hebat pada nama sahaja. Dengan berkonsepkan bangunan yang ala industri, saya beranikan diri untuk menjejaki bumi yang telah pun diduduki oleh pakcik saya sebagai pensyarah, Ir. Mahadi Murad yang kini dalam proses utk pengajian Phd di UK.

Kali ini saya bersemuka dengan para pelajar 'terpilih' utk Kem Kecemerlangan Pelajar Tajaan Mara yang terdiri dari mereka yang sedang menduduki IPTS yang ditaja oleh Mara seperti Kolej Lagenda, MFI, Twintech College dsb. Menarik!! Itu ungkapan pertama bila saya sampai dan bertemu para pelajar di sana kerana inilah kali pertama saya tgk ramai budak lelaki yang seiras2 wajah 'Korean Guy' dengan berambut panjang siap bewarna lagi yang kesemuanya adalah beragama Islam. Hebatkan??

Peluang yang diberikan oleh Puan Rosnah (Penyeleras Persatuan Sri Belia Al Ain) untuk menghadiri program ini tidak disia2kan. Terima kasih Puan Rosnah. Tambahan lagi program kali ini diceriakan dengan barisan pembentang kretas kerja yang hebat dan bukan calang2. Mereka ialah Tuan Haji Muhammad Zakaria (Ketua Editor Telaga Biru), Prof Madya Izzudin Hj Ali (Prof Izzi-Tazkirah Hot.fm), Ustaz Zahazan Mohamed (Kuliah Tafsir IKIM.fm) dan Ustaz Badlishah (Forum Perdana Ehwal islam).


Masing - masing membawakan topik dan tajuk yang tidak kurang hebatnya. Tuan Haji Muhammad membawakan tajuk Ciri - ciri Pelajar Cemerlang: Belajar Berkumpulan. dalam ceramah beliau banyak dibawakan kata2 perangsang dari tokoh2 agung dan kata hikmah. Saya masih lagi ingat 'words of wisdom' yang diberikannya iaitu 'Teamwork divides the task but doubles the success.' kata2 ini sebagai perangsang untuk mereka yang ingin belajar secara berkumpulan.

Manakala Prof Izzi pula membawakan tajuk, Kepimpinan: Intergriti dan Etika Terhadap Diri dan Masyarakat. Dalam sesi pembentangan, saya amat mengkagumi bagaimana cara beliau membuat 'attraction' terhadap 'audience'. Beliau banyak mempamerkan wajahnya2 (gambar) bersama dengan para personaliti termasuk gaya dan 'style' pemakaiannya. Hampir setiap slide diselang selikan gambarnya. Menarik bukan? Satu teknik baru dalam menyampaikan motivasi. Baliau juga banyak menggunakan intonasi yang 'high pitching' dalam meraih fokus para penonton. Patutlah penampilan beliau sekarang nie macam pisang goreng.

Ustaz Zahazan pula memberikan pembentangan dengan penuh ilmiah. Sebelum ini kita selalu disuapkan dengan tazkirahnya di corong radio dan tv. Namun pada kali ini, beliau menyampaikan motivasi bertajuk Pengurusan Masa, Emosi dan Stress. Satu tajuk yang begitu jauh dari kalis wajahnya. Alhamdullilah, dengan kehebatan yang dimilikinya, beliau mampu menyampaikan ceramahnya dengan baik. Hampir 11 petua telah 'dimuntahkannya' demi anak bangsa yang tercinta.

Yang terbaik telah diberikan oleh Ustaz BAdlishah melalui tajuk 'Kecerdasan Minda melalui Amalan Kerohanian dan Pemakanan.' Lawak bukan kepalang lagi dibuatnya oleh penyampaian Ustaz Badlishah. Beliau menyentuh berkaitan kehebatan otak kiri dan kanan. Mantap dan terbaik.

Itulah antara yang menarik dalam kem yang telah dibuat dengan kerjasama Telaga Biru Sdn Bhd. Cuma yang amat menyedihkan ialah masa LDK yang terlalu singkat. Sedih kerana saya tidak sempat untuk bersama dengan adik2 yang begitu semangat untuk berkongsi pengalaman. Semoga diberikan peluang sekali lagi, agar dapat kita berjumpa lagi.

[Gaya selamba Prof Izzi]

[Jom kita perhati apa adik2 tengah buat]


[Bersama Salah seorang 'anak buah' (orang Sabah) ]

2 comments:

Anonymous said...

Jeles tgk kawan2 "berfoya-foya" di program ni. Penceramah semuanya manthop.

Anonymous said...

stylo mylo gila prof izzi nih.. mcm artis!