"Selamat Menghidupkan 10 Ramadhan Terakhir 2017"

Cari Tips MOTIVASI Blog Lain Di Sini!

Custom Search

Saturday, May 3, 2008

Program Sehari di Tioman

Pada 26 April 2008 yang lalu, saya sempat mengikuti satu program di sekolah yang terletak di Pulau Tioman. Sekolah ini merupakan satu2nya sekolah di sana. Apa yang menyedihkan ialah rupa bentuk sekolah di samping kemudahan asas di sana tidaklah sehebat dan se'gagah' nama pulau tersebut di semenanjung.

Pelajar di sekolah tersebut terdiri hampir dari 90% ke atas yang berbangsa melayu. Namun kegigihan guru2 di sana berjaya memaut hati saya demi membangunkan anak bangsa. Sekolah tersebut terpaksa digabungkan antara sekolah rendah dan menengah. Bentuk geografi Tioman agak berbeza dengan Pulau Pinang dan Pulau Langkawi.

Terdapat beberapa kampung yang terpisah kerana bukit menjadi penghadang keduanya. Oleh itu, ada yang tinggal kampung di sebalik pulau yang berhadapan dengan Laut Cina Selatan dan adayang tinggal di kampung yang menghadap Mersing, Johor. Bagi mereka yang tinggal di kampung berhadapan Laut Cina Selatan, pelajar terbabit akan tinggal di asrama walaupun pelajar sekolah rendah kerana bot tambang balik ke rumah mereka agak mahal. Ini yang merupakan perbezaan sekolah di sini dan di semenanjung.

Seperti biasa, Abg Mat telah berjaya membawa para pelajar berkaitan tips untuk menjadi Pelajar Super.Respon yang diberikan oleh para pelajar cukup baik dan matang. Walaupun kondisi sekeliling sederhana, namun mereka tetap memberi tumpuan dan fokus sehingga program tamat.

Kepada seluruh pelajar SMK TEKEK, Tioman, Tahniah saya ucapkan kerana anda semua bakal menjadi Pelajar Super sekiranya anda betul2 komited dengan segala tips yang diberikn.

[Bergambar bersama guru di Tioman]

[Side Car merupakan kenderaan idaman setiap pengunjung Tioman]

[Sedia menanti dinner yang bakal terhidang oleh Restoran Peladang]

[Datang dengan 'ferry', balik dengan 'speed bot']

[Kenangan indah team mate RK Training berbelakangkn feri]

1 comment:

Najib Azmi said...

trimas atas info2 tersebut. sy pun bakal jd cikgu kat smk tekek tak lama lg insyaAllah