"Selamat Menghidupkan 10 Ramadhan Terakhir 2017"

Cari Tips MOTIVASI Blog Lain Di Sini!

Custom Search

Friday, May 16, 2008

Konvoi Bermotor Sempena Jubli UIA ke-25

[Peserta Konvoi Terbaik]

Konvoi bermotor merupakan satu program yang menyeronokkan. UIA telah meraikan ulangtahun penubuhannya dengan mengadakan konvoi bermotosikal. Konvoi ini telah dibantu oleh polis trafik Selangor dan Kuala Lumpur seramai 13 motosikal dan satu MPV. Dalam berkonvoi beberapa etika perlu dipatuhi antaranya:-

1.Perlu memastikan motosikal anda mengikuti nombor badan yang diberikan kepada setiap penunggang.
2.Menungggang secara berbaris dua setiap motosikal.
3.Mematuhi arahan lalulintas.

Setiap penunggang dibekalkan wang sebanyak RM 10 sebagai saguhati untuk mengisi minyak. Kami telah melalui 3 Destinasi penting iaitu:-

1.Mahallah-Mahallah
2.Istac
3.Matriks PJ

Perjalanan kami bermula dengan mengelingingi UIA. Kemudiannya berhenti di setiap mahallah beserta hadiah2 menarik dari koperasi UIAM. Soalan yang diberikan begitu mudah iaitu perkara2 berkaitan UIA seperti Siapa rektor pertama, bila ditubuhkan, tagline UIA dsbnya.

Setelah selesai semuanya dan makan tgh, kami pun bertolak ke ISTAC. Di sana kami telah disambut oleh Dekan IStac dan diberikan sedikit penjelasan berkaitan ISTAC. Saya dahulunya pernah menjejakkan kaki ke sana tetapi sebagai petugas katering dan bukannya peserta konvoi. Allahu Akbar, indah dan permai buminya. Suasana dewan menggamit jiwa tatkala melihat dekorasi dan kerusinya seakan pemandangan di gereja. Mungkin atmosfera dewan ini sesuai dengan para pelajar yang ingin mendalami sarjana dalam bidang falsafah.

Kemudianya, kami dilepaskan semula utk meneruskan perjalanan ke Matrik PJ. Di sana tiada siapa yang menyambut kami dan sekadar berhenti makan petang kerana ia merupakan perjalanan terakhir kami. Di situlah, saya terkenang kembali kisah ketika muda belianya saya dan bermulalah erti mengenal menara gading. Alhamdullilah, sehingga jari jemari yang memetik papan kekunci ini yang kini telah bergraduasi dari bumi waqafan, saya bersyukur kepada pensyarah - pensyarah yang telah mengajar saya dengan penuh dedikasi.

Banyak yang saya timba dalam konvoi ini. Antaranya saya berpeluang mengenali teman baru di samping memperkuatkan ukhwah saya sesama rakan - rakan yang lain. Saya juga depat bertemu 'grass root' UIA yang berkehendakkan hidup happy go lucky. Inilah antara medan dakwah terbaik dalam kita mendekati mereka.




[Di Mahallah Perempuan di UIA]


[gaya bersahaja Baim, Cicoi, Saya n Mudin]


[Bersuasana di ISTAC]


[Berlatarkan Masjid Matriks PJ]


[Mak!! Kami dah pulang UIA...]

No comments: