"Selamat Menghidupkan 10 Ramadhan Terakhir 2017"

Cari Tips MOTIVASI Blog Lain Di Sini!

Custom Search

Wednesday, May 14, 2008

Induction Course E-Fest 08 | 10 Mei 08

[Senyuman indah suria...]

[Berjayakah anda membawa teraju ini - Bad PM E-Fest 08]

Persatuan Mahasiswa Ekonomi UIAM (EMSS) akan mengadakan Economic Festival (E-Fest) pada awal bulan Julai. Maka satu Induction Course telah diadakan baru - baru ini di Convest Hill. Saya secara tidak langsung dijemput ke sini bagi meraikan mereka dan membimbing mereka dalam memahami gerak kerja berpersatuan.

Alhamdullilah, program ini berlangsung selama 3 jam. Kehadiran juga agak memuaskan walaupun bukan kehadiran penuh. Saya sempat memberi sedikit perkongsian modul ice breaking, special taaruf n first impression, paradigm, dan menara kepimpinan.

Rata - rata memberikan respon positif dan beraktiviti secara santai. Saya berpandangan bahawa mereka mempunyai potensi besar dalam bidang kepimpinan. Masing - masing berani bersuara dan memberikan pandangan. Termasuk juga idea kreatif dan invotif yang dilontarkan.

Antara sifat - sifat yang perlu dimiliki dalam organisasi ialah:

1.Tiada Istilah One Man Show
Istilah ini diperkenalkan apabila seseorang pemimpin tidak memberi kepercayaan kepada anggota persatuan bawahannya. Dia sanggup melakukan segala perancangan seorang diri. Maka hasil produktiviti tidaklah efektif.

2. Menghormati Pandangan Lain.
Organisasi yang terbaik ialah mereka yang terdiri dari orang yang sanggup menghormati pandangan lain. Maka segala persengketaan dapat dielakkan dan fokus kepada matlamat organisasi diberikan keutamaan.

3. Ego Merosakkan Organisasi
Sikap negatif seperti ini bakal mengundang kepincangan dalam struktur oragnisasi. Seseorang pemimpin perlu mengamalkan sifat keterbukaan. Tidak semua pendapatnya betul dan tidak semua pendapatnya salah. Apa yang penting ialah dia tidak bersifat ego dan mempertahankan hanya pandangannya sahaja yang betul.

Ini merupakan antara tips dalam mengendalikan mesyuarat dalam sesebuah organisasi. Maka dengan sifat yang dimiliki ini, secara tidak langsung mampu membawa kepada kesejahteraan sesebuah organisasi.

Anggota Mainboard dan Management Board E-Fest mampu menakhodai kapal ekonomi berlabuh ke tempat yang sepatutnya. Walaupun perkongsian sekadar ringkas dalam inductio ncourse itu, saya berkeyakinan bahawa anda semua mampu menjadi pemimpin yang terbaik dan memantapkan serta menggemilangkan EMSS bagi sesi kali ini.

[Sesi paradigm yang mampu memantapkan organisasi]

[Faisal APM E-Fest 08 berhujah dalam Menara Kepimpinan]

Selamat Berjuang buat Mainboard dan Management Board E-Fest 2008!!!

No comments: