"Selamat Menghidupkan 10 Ramadhan Terakhir 2017"

Cari Tips MOTIVASI Blog Lain Di Sini!

Custom Search

Sunday, May 18, 2008

Seminar Analisis Pasca PRU di UIA

Satu program telah berjaya dilaksanakan berkaitan dengan rumusan dan analisis PRU oleh Persatuan Pelajar Sains Politik, Kulliyah Ilmu Wahyu dan Sains Kemanusiaan UIAM. Program ini telah mendapat kerjasama dari Pusat Penyelidikan UIAM.

Seminar Sehari ini membariskan panelis yang egah dan berkarisma seperti Steven Gan dari Malaysiakini.com, Ibrahim Suffian dari Merdeka Center, Ahli Akademik UIA dsb. program ini telah dirasmikan oleh Pengerusi SPR iaitu Tan Sri Datuk Panglima Abr Rasyid Rahman.

Sesi perasmian bermula seperti biasa dan antara sedutan ucapan Tan Sri berkaitan dengan situasi PRU di Australia dan Zimbabwe. Selain itu, beliau juga turut menyentuh berkaitan pembatalan dakwat kekal di jari (indensible ink.Beliau menyatakan bahawa cadangan itu dihentikan kerana SPR mendapat maklumat bahawa PAS akan melakukan penipuan dengan pembelian dakwat serupa melalui Thailand. Ramai yang tersenyum apabila beliau menyentuh isu itu.

"Pelajar UIA berani bersuara berbanding pelajar Universiti lain sejak kebelakangan ini"
- Steven Gan


Sesi kedua yang membariskan panelis seperti Steven Gan, Ibrahim Suffian dan Dr Nik Hisyam lebih bernyawa. Ini kerana masing - masing mempamirkan 'slide' terkini beserta fakta dan statistik yang menunjukkan analisis PRU ke-12. Ibrahim Sufiian membawa fakta dan kajian berkaitan dengan:

1.Kehendak dan kemahuan rakyat Malaysia dalam PRU.
2.Ketidakpuasaan hati pengundi Melayu, Cina dan India terhadap BN
3.Isu yang dibangkitkan oleh Pakatan Rakyat
4.Undi Swing dari Cina dan India.
5. Konklusi dan Rumusan kajiaannya.


Ini agak berlainan dengan presentasi oleh Dr Nik Hisyam yang membuat kajian berdasarkan pola penduduk sekitar Perlis dan Kelantan sahaja kerana negeri tersebut majoritinya adalah melayu. Apa yang berbeza ialah rata - rata melayu Perlis menyokong BN dan Melayu Kelantan menyokong PAs.

Steven Gan pula membentangkan peranan Malaysiakini yang membuat liputan sepanjang PRU. Antara pesanan beliau apabila merumuskan perbezaan antara jurnalis dan bloggers ialah:
Jurnalis:-
Perlu mencontohi bloggers yang bersifat lembut (kindness) dan professional.

Bloggers;-
Perlu mencontohi Jurnalis dari segi:-
1.Etika kewartawanan
2.Tidak menyebarluaskan 'hearsay'


Itulah antara rumusan dan konklusi yang dibuat dalam sesi pertama manakal sesi kedua menyentuh berkaitan outcomes dari analisis isu PRU.

[Bersama dengan sifu bloggers-Steven Gan]

[Steven dalam pembentangannya]

[Tidak kulupai bersama Pengerusi SPR-Tan Sri Rasyid Rahman]

No comments: