"Selamat Menghidupkan 10 Ramadhan Terakhir 2017"

Cari Tips MOTIVASI Blog Lain Di Sini!

Custom Search

Tuesday, January 5, 2010

SIMPOSIUM FIQH MASYARAKAT BUKAN ISLAM DI MALAYSIA

[Bergambar bersama YA Tuan Abu Bakar, Hakim Mahkamah Shariah Tinggi Shah Alam]

Persatuan Ulama Malaysia Cawangan Selangor telah berjaya membuat satu program yang dinamakan sebagai Simposium Fiqh Masyarakat Bukan Islam di Negara Islam. program ini telah dilaksanakan dengan kerjasama Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS), Majlis Agama Islam Selangor (MAIS). Majlis perasmian disempurnakan oleh YB Dato' Dr Hassan Ali, EXCO Kerajaan Negeri Selangor. Saya telah diberikan tanggungjawab utk memimpin majlis sebagai pengerusi majlis sepanjang dua hari program.

Menariknya, ucaptama ini disampaikan oleh Al A'llamah Fadilatul Sheikh Dr Wahbah Az Zuhaily, Ulama Syria, merangkap Dekan Fakulti Perbandingan Mazhab, Universiti Damsyik. Beliau telah menyentuh pelbagai persoalan dan perkara penting yang berkait rapat tentang hak dan peranan masyarakat bukan Islam dalam sebuah negara Islam yang masyarakatnya majmuk. Selain itu, beliau juga berbesar hati untuk menjawab segala persoalan daripada hadirin tentang isu masyarakt bukan Islam di Malaysia.

Antara soalan yang diajukan oleh hadirin ialah adakah menjadi satu kesalahan non-Muslim membaca ayat Al-Quran dan menjadikannya hujah. Jawapan yang diberikan Sheikh begitu mudah iaitu hukumnya HARUS. Bahkan dipuji sekiranya tujuan bukan untuk mempermainkan dan menghina Islam. Kenyataan Sheikh ternyata bercanggah dengan kenyataan yang diberikan oleh Datuk Harussani.

[Kenangan bersama Fadilatus Sheikh Dr Wahbah Az Zuhaily]

[Barisan Urusetia PUMSEL yang komited]

No comments: