"Selamat Menghidupkan 10 Ramadhan Terakhir 2017"

Cari Tips MOTIVASI Blog Lain Di Sini!

Custom Search

Sunday, August 30, 2009

Takziah utk Keluarga Arwah Senator Dr Ismail Salleh

[Tinggal kenangan-Cebisan foto saya bersama Arwah di SUHAKAM]

Sekalung takziah saya ucapkan buat keluarga Senator Prof Datuk Dr Ismail Salleh atas kehilangannya. Dr Ismail meninggal dunia semasa dalam penerbangan dari China ke Singapura awal hari ini. Dan disahkan meninggal dunia sebaik tiba di Hospital Besar Singapura.

Soalan saya yang berkisar tentang relevansi AUKU terjawab apabila Arwah Dr Ismail Salleh menuntut kerajaan supaya menyemak dan meminda AUKU yang baginya sudah tidak relevan pada masa kini.

Allahyarham mencipta sejarah sebagai senator pertama yang dilantik daripada kalangan OKU yang cacat penglihatan di Malaysia. Beliau juga bekas timbalan ketua pengarah Institut Kajian Strategik Antarabangsa. Dr Ismail juga Naib Canselor Universiti Kolej Antarabangsa Teknologi Twintech yang diasasnya. Semasa hayatnya pernah mendapat anugerah Guiness Book of Records sebagai orang cacat penglihatan pertama di dunia mendapat ijazah Doktor Falsafah.

Terkenang kembali peristiwa ketika saya sempat mengikuti Hari Hak Asasi Manusia Malaysia yang dianjurkan oleh SUHAKAM pada tahun 2005, saya sempat bergambar sebagai tanda kenang-kenangan bersamanya. Saya juga sempat berkongsi pendapat apabila saya mengajukan persoalan kepadanya dalam majlis tersebut ketika sesi beliau berlangsung di sana. Soalan saya yang berkisar tentang relevansi AUKU terjawab apabila arwah menuntut kerajaan supaya menyemak dan meminda AUKU yang baginya sudah tidak relevan pada masa kini. Ini jelas menunjukkan bahawa arwah merupakan seorang tokoh yang tiada tolak bandingnya apabila berani bersuara di atas posisi dan jawatan yang disandangnya.

Al Fatihah buat Senator Prof Datuk Dr Ismail Salleh.

No comments: