"Selamat Menghidupkan 10 Ramadhan Terakhir 2017"

Cari Tips MOTIVASI Blog Lain Di Sini!

Custom Search

Wednesday, August 26, 2009

Ramadhan Kehadiranmu Dinanti, Kelebihanmu Dicari

[Ketika berkongsi bersama para pelajar]

Pada Jumaat yang lepas, saya telah dijemput untuk berkongsi sedikit pengetahuan tentang Kelebihan dan Kehebatan Ramadhan. Ketika itu kita belum lagi berpuasa dan bakal menempuhinya pada keesokkan hari. Saya sempat berkongsi selama satu jam setengah bersama para pelajar Tingkatan 1-Tingkatan 3 Sekolah Menengah Islam ABIM di Kajang.

Ramai yang tidak mengetahui bahawa di bulan Ramadhan terkandung beberapa sejarah hebat antaranya ialah beberapa peperangan yang telah menjanjikan kemenangan kepada Islam. Proses peperangan yang berlaku ketika di bulan ramadhan boleh kita namakan sebagai proses pentarbiyahan nabi kepada para sahabat.

[Barisan Kepimpinan Putra SMI ABIM]

[Para pelajar Putri SMI ABIM]

Peperangan Badar
Pentarbiyyahan Ramadhan di zaman rasulullah membuktikan kepada kita semua bahawa kita sebagai para pelajar mampu berdaya saing walaupun masih menahan lapar dan dahaga. Kita semua sedar peristiwa peperangan Badar Kubra (Ghazzwah Badr) berlaku dalam 17 Ramadhan pada tahun ke 2 hijrah. Inilah juga tahun sesudah pensyariatan ibadah puasa yang menjadi medan tarbiyyah kepada semua umat di zaman itu. Ini merupakan peperangan yang kelima yang telah sempat rasulullah ikuti.

Ketika peperangan ini, telah dinyatakan bahawa tentera Islam hanya seramai 31 orang yang hanya mempunyai dua ekor kuda dan disertai tujuh puluh ekor unta. Tentera Islam terpaksa berhadapan dengan pihak Musyrikin Mekah seramai seribu orang dengan lebih dua ratus ekor kuda tunggangan mereka. walaupun tentera musuh seramai seribu orang, sejarah telah mencatatkan bahawa tentera Islam tetap Berjaya dalam peperangan ini ketika dalam bulan Ramadhan.

Peperangan Pembukaan Kota Mekah
Begitu juga peristiwa yang berlaku dalam peperangan pembukaan Kota Mekkah (Fath Mekah). Peperangan ini turut berlaku dalam bulan Ramadhan pada tahun ke-8 Hijrah. Namun kekuatan tentera Islam bertambah sehingga mencecah seramai sepuluh ribu orang. Dalam peperangan ini hanya dua orang tentera Islam yang syahid. Itulah sejarah yang membuktikan betapa hebatnya tarbiyyah Ramadhan kepada umat Islam di zaman nabi kita.

Proses Kejayaan Pelajar
Ini bermaksud proses madrasah ramadhan mengajar kita erti positif. Walaupun kita diduga dengan lapar dan dahaga namun kekuatan mental kita untuk bersifat positif mampu memberikan motivasi kepada kita. Jadikan sejarah kehebatan rasul bersama para sahabat di bulan ramadhan sebagai motivasi diri kita. Kalau mereka sanggup berperang ketika berpuasa, mengayunkan pedang di tubuh musuh masih tetap kekal menang, apatah lagi kita yang hanya berjuang melalui mata pena dalam peperiksaan. Teruskan berusaha kerana bulan Ramadhan adalah bulan yang menjanjikan seribu satu kejayaan. Jadikan Kejayaan nabi sebagai contoh kejayaan kita dalam peperiksaan walaupun kita masih berpuasa. Pesanan ini khas kepada mereka yang bakal menduduki UPSR.

[Tanda Kenang-kenangan dari pihak USIM]

Seorang pelajar yang mendapat keputusan SPM paling cemerlang di Malaysia tahun lalu yang bersekolah di SMKA Yan, Kedah menyatakan bahawa antara rahsia kejayaannya ialah beliau kerap berpuasa.Benarlah mafhum hadis yang menyebut apabila kita berpuasa maka akan diberikan ketajaman akal.

Apa lagi yang ditunggu kerana inilah bulan yang dijanjikan rahmat dan pertolongan Allah. Kepada para pelajar yang bakal menempuh peperiksaan, banyakkan berdoa di bulan ini, bangun solat malam kerana inilah bulan makbulnya doa kita. Salam Ramadhan buat semua.

No comments: