"Selamat Menghidupkan 10 Ramadhan Terakhir 2017"

Cari Tips MOTIVASI Blog Lain Di Sini!

Custom Search

Wednesday, August 12, 2009

Sehari bersama PRS di SMK Hillcrest

Tn Hj Ahmad Fadzli Yusof telah dijemput untuk membicarakan idea bagaimana untuk menjadi Pembimbing Rakan Sebaya (PRS) yang berkesan. Maka beliau telah berkongsi para pelajar bahawa PRS akan menjadi hebat sekiranya para pelajar menerapkan konsep Super PRS . Saya berkesempatan menemani Tn Hj Ahmad Fadzli untuk membantu beliau berkongsi ideanya bersama para pelajar.

Dua tips yang sempat dikongsi bersama para pelajar iaitu:
Teknik Detektif dan Teknik ProAktif.

1)Teknik Detektif
Untuk menjadi Super PRS para pelajar perlu bijak untuk mengesan rakan - rakan di sekeliling mereka. Mereka perlu bijak memahami bahasa badan, tingkah laku, mimik muka dan intonasi suara sebelum mereka menyelami perasaan mereka. Itulah hakikat sebenar untuk menjadi Super PRS. Teknik ini perlu diaplikasi terlebih dahulu.

2)Teknik Proaktif
Apabila PRS sudah memahami pelajar - pelajar ini, maka suatu pendekatan perlu dilakukan. Tindakan yang bakal diambil perlu lebih bijak dan kreativiti dalam memahami suasana dan 'mood' pelajar. Maka PRS perlu lebih Proaktif dalam menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh para pelajar.

Walaupun perkongsian hanya sehari banyak perkara telah kita pelajari bersama. Namun masih lagi banyak lagi idea yang dapat dikongsi pada masa akan datang. Selamat Membimbing Rakan Sebaya!!

[Tuan Fadzli sedang berkongsi bersama para pelajar]

[Menyelami suasana dalam Teknik Mendengar]

[Antara peserta PRS Tahap Dua utk 2009]

No comments: