"Selamat Menghidupkan 10 Ramadhan Terakhir 2017"

Cari Tips MOTIVASI Blog Lain Di Sini!

Custom Search

Monday, August 10, 2009

Mari Tunaikan Solat di SRI Az Zahraa

Baru - baru ini saya memenuhi jemputan dari para pelajar tahun tiga Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan Dakwah (FKP), Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) untuk projek mereka dalam Dakwah Komuniti. Projek ini berjaya diadakan di Sekolah Rendah Islam Az Zahraa untuk para pelajar Darjah Empat tentang Kursus Solat. Tajuk yang diberikan cukup menarik iaitu Mari Tunaikan Solat.

Saya telah berkongsi bersama para pelajar tentang Tujuan Asal Kejadian Manusia.

1.Khalifah
Manusia telah dilahirkan dalam fitrah. Fitrah manusia seperti yang dijanjikan Allah ialah bertugas sebagai khalifah. Khalifah membawa maksud sebagai pemimpin. Pemimpin tidak hanya tertumpu kepada pemimpi politik 'perse' tetapi termasuk sebagai pemimpin keluarga, masyarakat, syarikat, organisasi, rakyat, dunia dan sebagainya. Oleh itu, setiap dari kita punya sifat kepimpinan dan ia perlu diterjemahkan dengan baik.

2.Abid
Ia membawa maksud bahawa kita juga dikehendaki mengimarahkan dunia fana' ini dengan BERIBADAH. ABid membawa maksud Ahli Ibadah yang takut kepada Allah dan sentiasa mengingatinya. Ibadah kemudiannya boleh difahami dengan Ibadah Sunat dan Ibadah Wajib. Solat merupakan antara cabang Ibadah Wajib yang wajib dilaksanakan oleh setiap muslim.

[Ini sapa punya...]

[Seribu Wajah Kejayaan]

Perjalanan hidup Khalifah dan Abid dimulai dengan beberapa fasa:
1. Alam Roh
2.Alam Rahim
3.Alam Dunia
4.Alam Barzakh
5.Alam Masyhar

Apabila kita tidak menunaikan tuntutan solat iaitu sehari lima kali maka kita pasti menghadapi masalah untuk melalui fasa - fasa ini. Jom kita renungkan kata - kata Imam Al Ghazali, Cara manusia dibangkitkan dan dimatikan ditentukan dengan Cara Manusia Hidup. Oleh itu, penuhi kehidupan kita dengan Tuntutan Ibadat iaitu Solat Lima Waktu.

[Para pelajar yang tidak malu - malu untuk mengetahui Kepentingan Solat]

[Siapa yang nak masuk Surga?]

No comments: