"Selamat Menghidupkan 10 Ramadhan Terakhir 2017"

Cari Tips MOTIVASI Blog Lain Di Sini!

Custom Search

Monday, July 6, 2009

Raptai & Majlis Pentaulihan Inspektor Sukarelawan

[Bersama isteri ketika menemani majlis Konvokesyen SUKSIS IPTA]

[rakan – rakan yang setia bersama sijil masing]

[bersama anak saudara-Aufa dan Sarah]

[bersama Jurulatih- Sarjan Lukman Maarof]

Alhamdullilah, akhirnya penantian selama tiga tahun membuahkan hasilnya. Kini saya telah Berjaya ditauliahkan sebagai Inspektor Sukarelawan Polis. Dari nombor badan bermula KS dengan ini bertukar menjadi I/SP. Raptai selama tiga hari bagaikan dirasai sebulan.
Apatah lagi apabila berjauhan dengan isteri tercinta selepas baru sahaja berkahwin. Ini semua saya ambilnya sebagai satu cubaan dan ujian yang besar dari tuhan
.
Latihan (Training Tamat Latihan)
Sebenarnya, latihan untuk majlis Tamat Latihan ini bermula hamper lima minggu. Ia bermula semenjak sebelum saya berkahwin sehinggalah selepas pernikahan saya. Namun atas budi bicara dari Jurulatih, saya diberikan pelepasan untuk berkahwin bagi menyempurnakan agama saya. Kata mereka, agama lebih penting dari Training. Terima kasih En Ramli dan En Lukman (Sarjan Jurulatih UIAM). Jadi, saya hanya berkesempatan mengikuti latihan seminggu sahaja iaitu seminggu selepas kenduri saya.

Raptai Penuh dan Perbarisan Tamat Latihan
Rehearsal atau raptai adalah satu lagi bala ke atas kami. Ia merupakan satu asas ujian untuk semua pelatih merasai ‘mentally and physically tortured.’ Memang best sebab kami semua terpaksa melaluinya sebelum perbarisan sebenar. Dari jam 7.00am hinggalah tamat 9.30am. kalau sebelum raptai, latihan selalunya dari awal pagi sampai kul12.00pm. Then petang pun masih lagi ada sampai asar.

Yang penting, ketahanan diri dan mental. Jangan mudah mengaku kalah apabila berhadapan dengan masalah. Itulah semangat motivasi tinggi untuk saya. Memang secara peribadi, saya tak mampu untuk bertahan dalam perbarisan itu. Perbarisan yang memerlukan tindakan kawad kaki PERLAHAN JALAN DAN CEPAT JALAN memerlukan kepada kepekaan kita berkawad mengikut bit. Bit merupakan paluan gendang dari Band PDRM. Mungkin frasa ini hanya dapat difahami oleh anggota polis di Negara kita yang pernah melalui perbarisan tamat latihan. Yang paling mustahak, waktu perbarisan itu, kami telah disaksikan oleh Yg Dihormati, Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa bin Tan Sri Hassan.

Majlis Penyampaian Sijil
Selepas tamat sudah perbarisan, kami diarahkan pula untuk masuk ke Dewan Konvokesyen UPM. Di sana kami akan terima menghadap ‘Guest of Honour’ iaitu Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hasan. Beliau akan menyampaikan sijil pentauliahan sebagai Inspektor Sukarelawan. Kemudian beliau juga sudi untuk bergambar dengan semua Inspektor Sukarelawan dari setiap kampus. Terima kasih Tan Sri atas kesudian bersama kami.

Pengalaman bersama SUKSIS ketika di kampus akan saya kekalkan dan memori ini untuk disampaikan kepada anak cucu pada masa akan datang.

No comments: