"Selamat Menghidupkan 10 Ramadhan Terakhir 2017"

Cari Tips MOTIVASI Blog Lain Di Sini!

Custom Search

Thursday, March 26, 2009

Irfan dan Nazir : Adik Beradik Mantop!!

[Nazif di pangkuan saya dan Irfan di sebelah kanan]

Belum pernah saya berjumpa dengan kanak-kanak yang mampu untuk bertutur dalam bahasa inggeris dengan begitu lancar. Dalam bahasa mudah, di kampus saya kebanyakan orang menggelar mereka orang yang ‘fluent’ dan fasih dalam pertuturan.
Tips dan resepinya mudah untuk menjadi seperti mereka.

Pertama:
Perlu ada satu suasana keluarga yang berbahasa dalam bahasa inggeris. Hampir 80 peratus komunikasi keluarga mereka dalam bahasa inggeris.

Kedua:
Komuniti setempat. Kejiranan di kediaman mereka juga semuanya boleh dikategorikan sebagai elit dan ada juga jiran2 mereka yang terdiri di kalangan warga asing.

Ketiga:
Asas Pendidikan. Kesemua keluarga mereka mendapat asas pendidikan di sekolah bertaraf antarabangsa (international school). Maka tidak hairanlah mereka mampu bertutur secara fasih dalam bahasa inggeris kerana bahasa pengantara utama di sekolah ialah bahasa inggeris. Disamping itu, terdapat juga rakan2 sekolah mereka dari kalangan warga asing dan membantu mereka dalam berkomunikasi.

Namun apa yang menakutkan ialah tentang yuran pengajian di sekolah itu. Sudah pastilah yuran yang tinggi kerana disediakan khas untuk mereka yang mampu dan terdiri daripada kalangan elit.

No comments: