"Selamat Menghidupkan 10 Ramadhan Terakhir 2017"

Cari Tips MOTIVASI Blog Lain Di Sini!

Custom Search

Monday, October 13, 2008

Rumah Terbuka YB Dr Hasan Ali dan Mak Angkat Suffian Donia

[Di hadapan kain rentang berdekatan Masjid Zakaria, Bt 8, Gombak]

[Padang Becak tapi orang tetap ramai]

[Dalam kawasan pagar rumah macam bazar ramadhan]

[Bersama tuan rumah (suffian) kat belakang-Ganu Belake ]

Masjid Zakaria & YB Dato Dr Hasan Ali
Maklumat yang saya dapat menyatakan bahawa program akan bermula jam 12pm dan berakhir jam 3pm. seperti yang dijanjikan saya pada mulanya ingin bertolak pada jam 12pm tetapi disebabkan meeting saya berakhir jam 12pm campur ngan rehat sampai 1pm maka saya sampai di sana jam 2pm. Apa yang mengejutkan, nasi dan air dah kering, termasuklah ais krim dan makanan ringan yang lain. tapi masih sikit lagi berbaki sisa2 daging yang ada. Kami pun menyatap sebagai tak mahu berdukacita dek datang tanpa perut terisi. Namun sasaran berikutnya di rumah Piang.

Danau Kota, Jalan Ong Tai Kim
Sampai saja di tanah itu, terus saya teringat pengalaman tahun lepas makan besar2an sambil dapat duit raya. Tahun ini seperti tahun lalu, kami disambut oleh mak angkat Pian yang baik hati sambil dijemput untuk menikmati 'stall'yang ada dalam pagar rumah dia. Sekali tengok macam bazar ramadhan. Semua 'stall' ini telah di'hired' melalui satu hotel. Nak apa? Cakap saja. Semua terhidang bukan kerana telah tersedia tapi disediakan secara 'live', dimasak dihadapan tetamu. Subhannallah. Macam dalam hotel tapi nie dalam kawasan rumah.

Saya bersama rakan yang ada Najmuddin seperti biasa terus mencapai makana yang ada sambil membahagikan tugasan. Alhamdulillah. Petang itu, kami sudah makan hampir semua makanan; Mee Goreng, Satay, Kuih jala, Kuih Raya, Rendang dan Nasi Himpit, Ais Batu Campur, dsb. Sekali terfikir mahu sahaja nak jadik kaya TETAPI kekadang teringat pula bahawa hampir semua sahabat nabi yang masuk syurga adalah dari golongan Fakir dan Miskin. Tetapi tidak salah untuk KAYA cuma cara kita bersyukur.

Terima Kasih Pian sekeluarga kerana mengajak dan menjemput ke rumah terbuka. Semoga Allah membalas jasa kalian semua.

No comments: