"Selamat Menghidupkan 10 Ramadhan Terakhir 2017"

Cari Tips MOTIVASI Blog Lain Di Sini!

Custom Search

Saturday, October 4, 2008

Liqa Aidilfitri MAHASISWA KEDAH bersama Kerajaan Kedah

[Bersama Ahli Parlimen Padang Terap, YB Ustaz Nasir Zakaria]

[bersama bakal dentist, Fikri, di SRIDU]

Seperti yang dijanjikan oleh pertemuan wakil kerajaan negeri, Tuan Hj Abdullah Jusoh, Exco Pendidikan Kedah, dua minggu sebelum hari raya, bahawa wakil kerajaan negeri akan mengadakan pertemuan serampang dua mata bagi mengadakan dialog Aidilfitri. Saya bersama beberapa ‘junior’ sempat untuk berkongsi dan berdialog bersama wakil kerajaan negeri dalam sambutan Aidilfitri.

Maklumat Lemah
Ini antara perkara yang sempat saya bangkitkan dalam pertemuan itu. Kerajaan telah melakukan sehabis baik dari segi pentadbiran dan hal ehwal negeri serta kebajikan. Namun persoalan yang sering dibangkitkan oleh orang kampung, kerajaan yang memerintah adalah kerajaan Islam tetapi maklumat tetap tidak sampai ke pengetahuan mereka.

Maka risalah, makalah, akhbar perlu diperbanyakkan agar maklumat sampai. Wakil kerajaan telah memberikan respon positif dengan menerima teguran ini. Bagi mereka Warta Darul Aman telah dicetak sebanyak 40,000 naskah tetapi disebabkan penduduk Kedah hampir 1.2 juta maka nisbah bagi satu makalah 1:100 orang.

Banyakkan Program Mahasiswa di bumi Kedah
Saya juga sempat mengajukan pandangan tentang keperluan untuk mempelbagaikan program bersama mahasiswa di Kedah. Tidak hanya tunggu untuk membuat sambutan Aidilfitri semata2. Maka pelbagai cadangan diajukan antaranya program anak angkat. Secara jujur, saya mengakui bahawa tidak adil jika kita terus menghakimi kerajaan yang baru sahaja memerintah Kedah tidak sampai setahun untuk meminta itu dan ini. Mahasiswa juga tidak harus mengamalkan dasar Tunggu dan Lihat. Mereka perlu proaktif dan pragmatik dalam memberikan idea yang bernas membantu mahasiswa.

Secara keseluruhan setelah tamat majlis itu, saya berpendapat bahawa kerajaan yang ada sekarang ialah sebuah kerajaan yang kuat dan bijaksana. Sehingga hari ini mereka telah berjimat sebanyak RM 28 juta dan berjaya memberikan bonus 1 bulan gaji untuk hujung tahun ini dengan bayaran sekali 'lump sum'. Tahun ini juga seperti yang dimaklumkan bahawa kerajaan terpaksa berjimat cermat kerana banyak bajet telah digunakan oleh kerajaan BN sebelum ini utk pilihanraya ke-11. Maka kerajaan sekarang akan mengeluarkan Bajet Sejahtera dan tahun depan rakyat bakal menikmati kenikmatan sebenar dari kerajaan Kedah.

Kedah Sejahtera

No comments: