"Selamat Menghidupkan 10 Ramadhan Terakhir 2017"

Cari Tips MOTIVASI Blog Lain Di Sini!

Custom Search

Tuesday, October 21, 2008

GPMS Gesa kekalkan ISA

Ini adalah sebahagian kenyataan akhbar GPMS dalam Sinar Harian Edisi Sentral bertarikh 20 Oktober 2008 tentang ISA :-

Sementara itu, beliau berkata GPMS Selangor turut mahu Akta Keselamatan dalam Negeri (ISA) dikekalkan kerana akta berkenaan mapu menjamin keselamatan negara ini daripada anasir-anasir yang berniat jahat sehingga boleh mengganggu gugat keharmonian serta hubungan antara kaum.

“ISA adalah benteng terakhir yang boleh menyelamatkan negara kita. Saya mohon kepada pihak yang mahu ISA dihapuskan agar berfikir semula kerana sekiranya tiada akta tersebut di negara kita, bagaimana pihak kerajaan mahu menangani kes-kes seperti rusuhan kaum, tunjuk perasaan dan sebagainya,” katanya. Beliau yang juga Yang Dipertua GPMS Gombak mengingatkan kembali bahawa selama ini ISA telah menyelamatkan negara dari anasir-anasir yang cuba menggugat keharmonian negara.
“ISA adalah benteng terakhir yang boleh menyelamatkan negara kita."
-Mohamad Mustafa Latif,
Yang Dipertua GPMS Selangor

Komen:
Pertama saya melihat adalah tidak menjadi satu kesalahan untuk membuat sebarang kenyataan dan ini merupakan salah satu kebebasan bersuara yang perlu dihayati. Namun saya tidak bersetuju dengan kenyataan ini kerana secara ilmiah dan akademiknya hampir semua tenaga akademik, pensyarah,pakar perlembagaan, pengamal undang - undang dan badan bukan kerajaan menolak isu ini dan mahu ISA samada dipinda keseluruhan ataupun terus dimansuhkan.

Saya agak terkedu dan kecewa dengan kenyataan yang telah dibuat oleh persatuan yang berlabelkan pelajar ini yang mahu akta drakonian ini dikekalkan. Ramai yang tidak menyedari bahawa akta ini bukan sahaja tidak menjunjung tinggi semangat demokrasi malahan bersalahan dengan prinsip Islam itu sendiri. Lantaran itu, jangan mudah mempermainkan persatuan pelajar untuk dijadikan kuda tunggangan bagi menghalalkan segala cara yang bertentangan prinsip agama dan demokrasi.

No comments: