"Selamat Menghidupkan 10 Ramadhan Terakhir 2017"

Cari Tips MOTIVASI Blog Lain Di Sini!

Custom Search

Tuesday, September 23, 2008

majlis Iftar Rector Message yang mengejutkan!!!

[Teammate-sapa lagi nak join jadi fasilitator UIA??]

[Banner Rektor Message yang tak nampak]

[bersama rakan2 yang bertugas hari itu-Imran dan Yusaof 'naik syeikh' pakai rank Inspektor]

Majlis Berbuka bersama Rektor hampir setiap tahun 'nature'nya sama sahaja. Cuma pada tahun ini saya agak terkejut dengan beberapa perkara yang tidak sepatutnya berlaku dalam majlis yang berprestij ini.Apa yang membuatkan hati ini terasa geram ialah apabila kita mengetahui kehadiran tetamu ke majlis ini adalah terdiri dari pelajar antarabangsa yang rata2nya merupakan bekas penuntut di universiti Timur Tengah.


Isu besar yang berlaku pada hari itu ialah persembahan 'signature dance' setelah Ustaz Hamidon merasmikan beberapa buah makalah keluaran UIA. Signature Dance itu dipersembahkan oleh rata2nya pelajar antarabangsa yang kemungkinan besar dari Turki dan Bosnia kerana rupa mereka saling tak tumpah seperti bangsa eropah. Persembahan mereka merupakan tarian ala2 'break dance'. Cuba bayangkan perempuan yang memulakan tarian ini dengan kaki terbuka menendang sana dan sisni dalam bulan ramadhan bepakain ketat. Adalah ini formula terbaik Ramadhan kita? Nauzubillah.

Saya bukannya ingin membuatkan isu ini menjadi sensasi.Tetapi ini bukan cara kita untuk merasmikan sesuatu program. Memang benar bila kita katakan yang kita nak tengok cara dan bentuk gimik keluar dari kepompong 'stereotype' tetapi adab dan akhlak harus diutamakan.
Alhamdullilah, saya ucapkan syukur apabila selepas saja tamat persembahan beberapa pelajar antarabangsa terus meluru kearah pegawai CCAC dan menyatakan bantahan mereka pada CCAC atas persembahan tadi. Kalau harapkan pelajar Melayu, memang kita tiada 'spirit' seperti itu dan entah bila kita mampu berani seperti mereka dalam menyampaikan pandangan.

Ya Allah berikan kekuatan kepada pelajar Malaysia!!!

No comments: