"Selamat Menghidupkan 10 Ramadhan Terakhir 2017"

Cari Tips MOTIVASI Blog Lain Di Sini!

Custom Search

Sunday, September 21, 2008

Majlis Iftar PAN Gabungan Utara | 200908

‘Sharing moment’ yang singkat namun memberi kesan. Mungkin itu ayat yang boleh digambarkan apabila saya menerima kunjungan dari Persatuan Anak Negeri Kedah UIA PJ dan Nilai. Sebenarnya bukanlah saya yang ‘run’ program yang menyambung talian hubungan ukhwah antara Gombak dan Nilai tetapi saya telah dijemput pihak penganjur untuk berkongsi sedikit pengalaman melalui sesi tazkirah.


Majlis iftar ini telah diadakan di AIKOL yang menempatkan Persatuan Anak Negeri (PAN) Utara yang terdiri dari Perlis, Kedah, Penang dan Perak. Kehadiran begitu memberangsangkan di peringkat Nilai sehingga memaksa mereka untuk menyewa bas khas semata2 ingin bertemu 4 mata bersama kakak dan abang mereka.


Bila melihat terus ke wajah mereka saya terimbau kembali kenangan ketika berada di bangku kepimpinan Kedah dahulu. Maka saya telah menyentuh beberapa aspek dalam tazkirah saya iaitu berkaitan Persaudaraan Islam dan Kepentingan Hati yang Ikhlas.


Persaudaraan Islam

Kita begitu mengetahui bahawa penghijrahan nabi bermula dari kota Mekah ke bumi Madinah. Di situ telah dipertemukan dua kelompok agung yang dikenali sebagai kaum Muhajirin dan Ansar. Muhajirin bermaksud mereka yang turut serta mengikuti nabi berhijrah dari Mekah ke Madinah. Manakala kaum Ansar pula dikenali sebagai penduduk tetap Madinah yang tediri dari puak Aus dan Khazraj sebagai contoh. Mengikut Sirah Ibnu Hisham, telah dinukilkan bahawa para sahabat dipersaudarakan secara dua – dua. Maksudnya mereka dijadikan sebagai pairing system antaranya Hamzah dan Zaid bin Harithah, Muaz bin Jabal dan Jaafar Abi Talib dan sebagainya. Inilah kehebatan persaudaraan dahulu, mempunyai system tersendiri sehingga menjadikan struktur organisasi mereka mantap dan hebat. Penerapan ini perlu dicontohi oleh PAN dalam menyebarkan dakwah Islamiah.


Kepentingan Hati yang Ikhlas

Hati dan Ikhlas merupakan dua topic besar namun kedua2nya mempunyai persamaan dan saling berhubung kait antara satu sama lain. Hati merupakan organ penting yang perlu dipelihara oleh manusia secara amnya. Masakan hadis nabi berbunyi, “Bagi diri manusia ada seketul daging, Sekiranya baik daging itu maka baiklah seluruh tubuh badan dan sekiranya buruknya daging itu maka buruklah tubuh badan iaitu Hati. Hati ini mudah mati dan perlu dihidupkan dari masa ke semasa. Sekiranya hati mati maka kita akan berlapang dada dengan pemergian ramadhan yang tidak terisi sebarang ibadat dan amalan.


Ikhlas pula membawa erti amalan yang dibuat semata2 kerana Allah. Tiada sebab musabab lain yang boleh menyebabkan perbuatan itu didorong oleh sifat yang bergantung kepada Allah. Mari kita renungkan sebuah kisah yang diadaptasikan melalui sebuah hadis yang mafhumnya, terdapat tiga pemuda yang melarikan diri lalu masuk ke dalam gua kemudian pintu gua itu tertutup lalu mereka tidak dapat melarikan diri. Maka berbincanglah ketiga2 mereka bagaimana untuk membuka pintu tersebut. Dipendekkan cerita masing2 berdoa tentang amalan ikhlas mereka dan memohon agar diterima Allah. Lalu Allah memakbulkan mereka akan doa tersebut. Secara tuntasnya, amalan yang diterima Allah hanyalah IKHLAS. Oleh itu, penglibatan dalam organisasi PAN perlulah IKHLAS kerana terdapat pelbagai HIKMAH disebaliknya. Ayuh Ikhlaskan diri !!!

No comments: