"Selamat Menghidupkan 10 Ramadhan Terakhir 2017"

Cari Tips MOTIVASI Blog Lain Di Sini!

Custom Search

Monday, September 8, 2008

Kursus Pengawas di MTIS | 030908

[Para huffaz MTIS yang sedia untuk bermotivasi]

[Mari kita lihat Kuasa Pengaruh]

Maahad Tahfiz Ibnu Sina Permatang Pauh, Pulau Pinang. Terpandang kepada nama sekolah sudah cukup untuk memberikan gambaran bahawa orang yang mendiami bumi itu sudah pasti mereka yang mempunyai hati penuh dengan keikhlasan dan ketakwaan yang tinggi pada Allah. Bila ditanya seorang pelajar yang berusia 12 tahun, “Nta dah menghafal banyak mana?” Jawabnya, “ana dah hafal 6 juzuk.” Allahu Akbar! Hebat dan bersih sungguh hati mereka.

Saya telah diberikan tanggungjawab oleh Mudir Sekolah, Al Fadhil Ustaz Nazim, untuk berkongsi sedikit pengalaman bersama adik2 pelajar dalam dua sessi iaitu sesi pertama Motivasi Umum dan sesi kedua Kursus Pengawas. Katanya, para pelajar sekolah tersebut kekadang terasa ‘complacent’ dengan keadaan mereka dan ada yang masih tercari2 apa yang perlu mereka lakukan untuk diri mereka. Manakala kursus pengawas pula, mudir menyatakan bahawa mereka baru sahaja diberikan tanggungjawab dan tidak tahu selok belok dan tugasan umum yang perlu dilakukan.

Jawabnya, “ana dah hafal 6 juzuk.”

Saya berterima kasih kepada Sdr Amin Idris yang banyak memberikan tips bagaimana untuk menyelia dan menguruskan kursus pengawas. Alhamdulillah, ini kali pertama saya berkongsi pandangan dengan semua pengawas melalui bimbingan Sdr Amin Idris. Antara PETUA yang boleh dikongsi bersama:

A.Kuasa Pengaruh
Kajian menunjukkan bahawa kehebatan seseorang pemimpin bukan terletak kepada kepandaiannya (Ilmu) dan juga bukan terletak kepada pangkatnya (Jawatan) tetapi kehebatan mereka diukur melalui PENGARUH. Mari kita lihat situasi semasa dunia. Ramai orang mengenali Benazzir Bhuto. Beliau merupakan mantan Perdana Menteri Pakistan yang telah dibunuh baru2 ini.

Mari kita lihat apa berlaku selepas pembunuhannya. Ramai orang yang telah bersimpati dengannya sehingga ribuan dan jutaan orang memohon supaya kerajaan bertanggungjawab di atas kematiannya. Bukankah Benazzir seorang wanita yang lemah dan tidak punya jawatan rasmi dalam kerajaan tetapi kenapa orang menyokongnya. Jawapannya ialah pengaruh. Oleh itu, sebagai seorang pengawas anda perlu mempunyai Pengaruh.

[Barisan anggota Pengawas MTIS]

B.Kuasa Prihatin
Pengawas perlu menjadi sebagai seorang pemimpin yang proaktif. Jangan kita bijak membuat kesimpulan awal (prejudgment). Ini bermaksud kita mudah menyalahkan orang tanpa asal usul periksa. Tetapi apa yang perlu kita buat ialah kita perlu prihatin dengan sekeliling. Prihatin ini membawa pelbagai definisi dan maksud namun saya ingin menyentuh melalui definisi versi saya iaitu mereka perlu MEMAHAMI dan MENGENALI orang bawahan mereka. Selepas kita melalui dua proses tadi barulah kita dapat membina Lingkaran Pengaruh.

No comments: