"Selamat Menghidupkan 10 Ramadhan Terakhir 2017"

Cari Tips MOTIVASI Blog Lain Di Sini!

Custom Search

Monday, June 30, 2008

Smart Solat Dun Gombak Setia: Mantap dan Hebat!! | 29 Jun 2008

Pusat Khidmat Dun Gombak Setia meneruskan perjuangan membangunkan modal insan di sekitar dun itu. Pada kali ini, sebagai melabuhkan tirai program bagi diri saya di bulan Jun, saya diberikan peluang oleh rakan2 untuk bersama mereka menjayakan Smart Solat yang hanya sehari ini bagi sebuah masjid di dun ini. Difahamkan ini merupakan masjid ke-6 yang telah diadakan kursus solat seumpama ini.

Masjid kali ini ialah Masjid Khairiah Tmn Sri Gombak dan kehadiran sangat menggalakan iaitu seramai 400 orang. Mengikut maklumat dari urusetia, saya dimaklumkan mereka hanya mensasarkan peserta seramai 150-200 org. Tapi inilah kehebatan Allah yang Maha Besar, tuhan yang mampu mengubah hati dan jiwa manusia. Hidayah Allah itu mudah meresap dan sampai kepada mereka melalui kehendak-Nya. Seperti mafhum sepotong ayat Quran, "Apabila Allah berkehendakkan sesuatu Dia hanya perlu menyebut,Jadilah!!Maka jadilah kejadian itu."

Subhanallah. Inilah aura roh tarbiyah ruhiyyah yang dicari ibu bapa. Konsep kursus yang menyedarkan anak2 berkaitan peri penting SOLAT amat dicari2 apatah lagi yuran RM 5 bagi kemasukan seorang peserta amatlah murah dan termurah yang pernah saya dengar. Ini kerana yuran itu telah 'cover' kos makanan 3 (kali makan), penceramah, fasilitator dan logistik (fail dan sijil) amatlah berpadanan.

Matlamat

Kita mahu melahirkan Jil Al Quran (Genarasi AL Quran) dan Jil Al Mansyud (Generasi yang di Nanti2). Anak2 ini perlu diberikan pendedahan yang sebenar situasi disekeliling mereka. Tahniah!! Itu ucapan yang boleh saya kalung kan kepada YB Dato' Dr Hasan Ali kerana kesungguhannya untuk membangunkan modal insan. Saya kira, pendedahan YANG TERBAIK dan LUARBIASA telah diberikan kepada para peserta kerana mereka bukan sahaja melalui proses teori dan amali wudhu' serta solat malahan mereka turut disaji dan dijamu dengan klips serta video yang menginsafkan tentang Palestin dan masyarakat Islam lain yang menderita.

LDK

Ada juga ibu bapa setelah tamat program bertanyakan dan membisikkan sesuatu ke telinga urusetia. Kata mereka, "Bila lagi program ini?" , "Di mana lagi?" , "Nak hantar lagi boleh tak?" Allahu Akbar. Itulah kehendak para waris yang cintakan ISLAM agar tersubur di hati anak mereka. Ketika sesi post mortem, Dr Affandi, salah seorang fasilitator, mengucapkan TAHNIAH kepada semua fasi kerana dia menyatakan inilah program yang dihadiri paling RAMAI PESERTA dan paling BEKESAN gerak kerja fasilitator walaupun fasilitator sangat sedikit. Bayangkan utk sesi LDK saya bersendirian terpaksa memantau 35 orang peserta.

Post Mortem

Kata Akmal Solihi, "Nie BUKAN Latih Dalam Kumpulan TAPI Latih Dalam Kelas" walaupun dia sendiri tidak hadir kerana ada urusan peribadi. Daripada raut wajah Dr Affandi, saya lihat kolam air matanya seakan ditahan dari terus menerjah keluar membanjiri pipinya yang bersih. Hebat sungguh dan terkesan betul diri ini apabila Dr Affandi menyatakan bahawa program ini BERKESAN kerana semua penggerak yang HADIR adalah mereka yang IKHLAS berjuang kerana ISLAM.

Kepada para peserta, Semoga kejayaan sentiasa dihadapan ANDA.


[Sebahagian adik2 saya yang comel]

[Praktikal solat di bahagian putri]

[Time beratur nak amik makanan. Sempat lagi berposing bersama Zaim dan adik2]

No comments: