"Selamat Menghidupkan 10 Ramadhan Terakhir 2017"

Cari Tips MOTIVASI Blog Lain Di Sini!

Custom Search

Monday, June 2, 2008

Group Binding Aikol Fest 2008: Yakinkan Diri Anda!!!

[Manusia punya pandangan berbeza - beza - Aksi Paradigm]

[Kumpulan Konoha diketuai oleh PM AIkol Fest, Kamal Faizin]

Pada 31 Mei 2008 yang lalu, saya telah dijemput oleh Persatuan Mahasiswa Undang - Undang (LAWSOC) UIA untuk berkongsi pandangan dengan mengendalikan sesi Group Binding yang diadakan di Rimba Jinbara. Nama kem sahaja sudah menjadi satu kejutan untuk diri ini. Program yang bermula pada petang Jumaat sehingga pagi Ahad hanya dapat saya hadiri pada sesi pagi sehingga petang Sabtu sahaja kerana sibuk untuk bekerja Part Time di hujung minggu.

Menarik dan Terkejut. Itulah satu ungkapan yang dapat saya berikan tatkala tiba di rimba itu. Pertama kali dalam hidup saya mengendalikan sesi ini, para peserta begitu 'leisure & enjoy' seakan2 datang untuk bercuti dan bersukaria dan bukannya datang untuk mencari persiapan dan kekuatan organisasi pada masa akan datang. Tidak seperti persatuan lain bahkan tidak bagi persatuan yang sama beberapa tahun yang sudah bilamana para peserta dalam Group Binding ketika itu nampak kesungguhan, komited dan bersedia untuk melalui saat Group Binding. Besar betul cabaran yang akan saya hadapi.

Ya, lautan api sanggup saya kurenangi dan gunung yang tinggi sanggup kudaki. Itulah antara kata keramat bagi Sang Arjuna yang telah kusemat dalam hati ketika berdepan situasi ini. Saya berhadapan dengan para peserta yang ber'IQ' tinggi dan berpendidikan dalam bidang undang - undang. Tetapi itu bukan alasan untuk saya undur kebelakang takut dengan bayang2. Saya teruskan bicara dan kata saya agar terus mekar berbunga seakan mahu menjinakkan suasana yang 'buas' tika waktu itu.

Pengisian yang pertama ialah sesi taaruf yang berlangsung selama sejam lebih. Objektifnya jelas iaitu bagi memastikan setiap peserta mengenali antara satu sama lain biarpun hanya seketika. Saya bawakan modul 'Objek Diri'. Dalam modul ini para peserta perlu terlebih dahulu mengenali rakan mereka sebelum modul bermula. Ketika modul bermula maka para peserta akan diundi dan mereka perlu melukiskan objek diri rakan mereka pada pandangan mereka.

OBJEK DIRI
Dengan mengamati modul ini, anda akan dapat mengenali lebih dekat rakan anda. Disebalik ana memperkenalkan objek diri sahabat anda, ana juga perlu membangkitkan beberapa persoalan berkaitan orgnisasi terhadap sahabat anda. Antara soalan yang dirasakan perlu:-

1.Bagaimanakah DIA bekerja dalam organisasi?
Soalan ini perlu dilontarkan dalam sesi taaruf. Kita perlu memahami bagaimanakah seseorang itu bekerja terutama pendekatan, metod dan caranya. Ada sesetengah orang suka bekerja dengan cara tertekan kerana dengan cara itu, dia akan bersifat lebih produktif. Sesetengah pula suka kepada ketenangan dalam bekerja. Tanpa berasa tertekan fokus akan lebih mudah dan berkesan. Sudahkan anda mengetahui cara anda sendiri bekerja?

2.Adakah DIA seorang pemarah dalam bekerja?
Bentuk persoalan ini terletak pada kreativiti anda. Matlamatnya ialah ingin mengetahui bagaimanakah dia menghilangkan perasaan marah. Dengan persoalan ini kita mampu mengawal perasaannya dan mengelakkan diri kita dari terjerumus ke lembah yang boleh menyebabkan dia bersifat pemarah.

3.Apakah sifat dominannya?
Sebagai salah seorang ahli dalam organisasi, anda perlu mengenali sifat yang mendominasi dirinya. Samada beliau bersifat ego, malu, lemah, agresif dan sebagainya. Tanpa persoalan ini, anda akan sukar memahami dirinya apatalah lagi untuk bekerja bersamanya.

4.Bagaimanakah DIA berkerja bersama gender yang berlainan?
Untuk soalan ini, anda perlu utarakan kerana anda akan tahu samada dia bias dalam bekerja ataupun tidak. Hal ini kerana, kita tidak boleh memaksa seseorang untuk bekerja diluar kemahuannya. Saya pernah berjumpa seorang rakan yang amat sukar untuk dia bekerja bersama perempuan. Katanya, niatnya akan terus berubah dan matlamat akan terus terjejas bila bekerja dengan perempuan. Bagaimana pula ANDA?

[Tepuk - Tepuk Gemuruh]

Ini antara persoalan yang perlu dibangkitkan dalam sesi taaruf. Kita tidak mahu kepada soalan yang kurang relevan apatah lagi hanya sekadar untuk keseronokan peribadi semata - mata. Ini bagi memastikan kita mengenalinya bagaimanakah cara sahabat dan rakan2 anda bekerja dalam organisasi.

Pada hari berikutnya, saya mengendalikan sesi Bind Your Group, Paradigm, dan XY Games. Yang paling penting, saya yakin para peserta dapat mengambil sedikit perkongsian idea antara saya dan mereka. Semoga anda semua dapat mengambil manfaat bersama dan saya percaya jika anda semua bersatu dan bersedia, anda mampu buktikan bahawa Aikol Fest 2008 lebih hebat dan bertenaga. Salam Persediaan AIKOL FEST 2008. Anda semua mampu!!!

[Bersama Faridzul, Presiden Lawsoc 2008]

[Ketika sesi Bind Your Group]

No comments: