"Selamat Menghidupkan 10 Ramadhan Terakhir 2017"

Cari Tips MOTIVASI Blog Lain Di Sini!

Custom Search

Wednesday, May 28, 2008

Motivasi bersama INTIS Consultant

[Bersama SS Dr Asri Zainal Abidin di tapak program]

[Tempat penginapan kami-Banglo Mewah Tmn Sri Ukay]

Pada 23 hingga 24 Mei 2008 yang lalu, saya sempat bersama2 dengan sahabat bagi menjayakan sebuah program di bawah naungan Konsultan Institut Pemikiran Imam Syafie (INTIS). Program telah dijalankan di Surau AL Muhajirin Tmn Sri Ukay. Alhamdullilah di sana, pelbagai pengajaran dan pengisian yang saya timba sejajar dengan tuntutan untuk beramal dengan hadis dan sunnah nabi tercinta.

'Core Bussiness' konsultan tersebut ialah modul berkaitan sifat solat nabi. Cumanya pada program kali ini INTIS telah beralih arah dengan menyepadukan antara modul penghayatan sifat solat nabi dan motivasi pendidikan. Saya sendiri bersyukur kerana telah diberikan peluang untuk berkongsi pandangan melalui slot motivasi dan tajuk Motivasi yang dibawa ialah Mengenal Potensi Diri.

Saya membawakan 7 Petua Mengenal Potensi Diri.
Petua Pertama - Kuasa Unsur Manusia

Manusia mempunyai 4 Unsur iaitu:-

1.Unsur Ruh
Perjalanan hidup manusia bermula dengan perjalan ruh. Allah pernah bersabda dalam Quran, mafhumnya:- "Bukankah Aku tuhanmu? Manusia menjawab-Bahkan, ya Tuhan kami." Ayat ini menerangkan bahawa kita sebagai manusia sudah berjanji dan berikrar bahawa Allah adalah tuhan kita. Oleh itu, matlamat penciptaan manusia ialah Ibadat dan Khilafah. Maka secara tidak langsung, setiap manusia punya matlamat yang serupa dan kejayaan matlamat ini hanya mampu dicapai bila kita mengetahui potensi diri kita.

2.Unsur Jasad
Jasad adalah sebuah jisim manusia yang dihadiahkan oleh Pencipta apabila kita melalui alam rahim selama 9 bulan. Manusia kadangkala dianugerahkan segala cukup sifat dan kadangkala diuji dengan sifat yang terhad(cacat). Tetapi potensi diri tetap sama sekiranya kita berjaya mengenalinya walaupun sifat kita berbeza. Jawapannya terletak di tangan anda.

3.Unsur Akal
Akal adalah anugerah yang paling istimewa buat manusia. Dengan akal juga merupak perbezaan antara kita dan makhluk lain. Saya teringat sebuah ayat dalam surah Al Baqarah yang mafhumnya, malaikat berkata,"bukankah kami ini makhluk yang sentiasa memuji (tahmid), membesarkan (takbir) dan mensucikan (Taqdis) Kamu, Ya Tuhan." tetapi apa yang menyebabkan mereka tunduk kepada manusia ialah kerana akal yang diberikan. Kemuliaan ruh terletak pada Akal. Teruknya ruh kerana teruknya Akal manusia.

4.Unsur Nafsu
Manusia juga dibezakan dengan makhluk lain atas 'keyword' nafsu. Namun nafsu manusia kekadang boleh merosakan dan kekadang mendatang manfaat. Tanpa nafsu manusia tidak ubah seperti binatang. Namun dengan nafsu manusia boleh berubah LEBIH dari binatang. Oleh itu, kuasa potensi diri manusia terletak pada betapa bijaknya kita menjinakkan nafsu. Sudahkan ANDA menjinakkan nafsu ANDA??

[Malam Akhir -BBQ bersama adik2]

Selain itu, saya juga telah diamanahkan untuk menjadi fasilitator dalam program ini. Apa yang menggembirakan apabila kumpulan saya merupakan pesertanya yang terdiri dari mereka yang 'heavy weight'. Boleh dikatakan semuanya enjin 3.0 berbanding fasilitator lain yang mengawal peserta berenjin 660. Secara keseluruhan peserta kumpulan saya berusia 16thn - 20thn.

Perbincangan LDK lebih tertumpu kepada penerapan nilai2 Islam dan perbincangan berkaitan asas tauhid. Bahkan ujian tilawah Al Quran juga diadakan bagi memastikan para peserta menguasai bacaan ayat suci Al Quran.

[Ahli Usrahku-Otai berambut Jepun & Korea]

[Semua ahli jemaah fasilitator yang letih dan penat-hari akhir nie]

No comments: