"Selamat Menghidupkan 10 Ramadhan Terakhir 2017"

Cari Tips MOTIVASI Blog Lain Di Sini!

Custom Search

Thursday, May 29, 2008

Boost Up!!! Motivasi di Politeknik Sultan Azlan Shah, Perak

[Ketika berkongsi pandangan bersama para pelajar]

[Para pelajar yang 'membanjiri' surau PSAS, Perak]

[Ketika 'peak' dalam ceramah]

[Di atas surau pun ada yang kusyuk mendengar]

Politeknik Sultan Azlan Shah, Tanjung Malim Perak akan menjadi satu ingatan bagi saya apabila buat pertama kali, saya telah menyampaikan ceramah dihadapan hampir seribu orang (audience). Program ini berlangsung antara Maghrib dan Isyak pada 27 Mei 2008. Ini merupakan pengalaman pertama yang seumpama ini dan saya berterima kasih penuh kepada Sdr Fadzli Yusuf yang membenarkan saya mewakili RK Training & Management. Beliau adalah insan yang banyak mengajar saya erti sebuah hidup brkonsultan.

Pelbagai dorongan dan nasihat yang diberikan beliau agar saya lebih tekun memahami konsep bermotivasi. Saya juga ucapkan terima kasih tidak terhingga buat beliau kerana memberi kepercayaan kepada saya selama ini dan turut menghadiahkan bukunya untuk mmberi perangsang dan motivasi kepada saya.

Saya yakin dan percaya walaupun ceramah saya selama sejam yang saya penuhi di Politeknik itu, saya berpendapat bahawa para pelajar di sana mampu untuk mengikuti dan memahami kuasa matlamat hidup. Para pelajar perlu menyakini bahawa Matlamat Hidup tidak akan berjaya sekiranya tanpa usaha berlipat ganda.

Kuasa Matlamat + Kuasa Usaha = ANDA Berjaya!!

Kuasa Matlamat
Pernah saya nyatakan bahawa sejarah Islm membuktikan para sahabat berjuang kerana mereka mempunyai MATLAMAT YANG JELAS. Lihatlah para sahabat seperti Bilal bin Rabbah yang diletakkan batu di atasnya beliau masih lagi meyakini Keesaan Allah. Begitu juga kuasa hebat matlamat keluarga Yasir yang mati dibunuh dengan kejam dan merupakan syuhada' pertama dalam Islam. Matlamat mereka jelas maka segalanya pasti berubah.

Kuasa Usaha
Namun begitu matlamat perlu disatukan dengan usaha. Tanpa usaha matlamat akan menjadi sia-sia. Mari kita melihat kejayaan tokoh2 barat seperti Conrod Hilton. Beliau mempunyai matlamat yang jelas iaitu ingin menjadi pengusaha Hotel terkemuka dunia. Akhirnya, hotel beliau hampir mempunyai cawangan beselerak seluruh pelusuk dunia. Beliau berusaha gigih untuk mencapai kejayaan itu.

Kalau mereka (tokoh-tokoh) ini mampu untuk menghasilkan momentum besar di peringkat dunia, apakah anda semua tidak mampu?? Jawapannya ialah YA!! Anda MAMPU. Kenapa?? Dengan Matlamat + Usaha = Kejayaan. Oleh itu, para pelajr Politeknik Sultan Azlan Shah, saya yakin Anda semua MAMPU melakukannya.

No comments: