"Selamat Menghidupkan 10 Ramadhan Terakhir 2017"

Cari Tips MOTIVASI Blog Lain Di Sini!

Custom Search

Tuesday, September 11, 2007

Lawatan Muhibbah ke Darul Ehsan

[bersama rahman dan rakannya dua2 org indon]


Pada 8 September 2007, aku bersama rombongan Maaruf Kelab sempat meluangkan masa dengan mengadakan kunjungan terakhir kami ke Darul Ehsan @ Old Folks Home di Kuala Kubu. Program ini diadakan setiap bulan dalam semester ini sebagai salah satu cara maaruf yang kami namakan sebagai Dakwah Welfare Project. Dalam kami membuat dakwah kami akan turut membuat aktiviti kebajikan.

Kunjungan itu memberikan sedikit detik keinsafan di benak ulu hatiku ini. Lihatlah betapa warga tua yang berusia emas ditinggalkan anak. Nak kat derhaka tak sampai hati. Tapi inilah mereka yang kita katakan sebagai Juraij dan Al Qamah The Return in Broadband Age. Aku sempat berbual dengan beberapa orang. ada yang sudah nyanyuk. Bila ditanya nama, asal usul dan kerja masih lagi betul jawapannya. Tapi jawapan mula menjadi pelik dan jelik bila berbicara tentang hasil pekerjaan. dia kata punya 10000 hektar tanah kelapa sawit. Mesin berharga RM 10,000 setiap satu. hatiku menjadi sedih bila yang tua berkain pelikat ini mula ditinggalkan hanya sanya nyanyuk. Allahu Akbar, zalimnya anak mereka.

Selain itu, aku juga digembirakan dengan seorang tua yang berasal dari Indon yang begitu bijak di berpantun. Ajak saja dia berpantun tanpa segan silu pantunnya boleh dikatakan setaraf dengan Sasterawan Negara. Namun selesai saja bagi pantun kembali kepada nyanyuk. Bila aku cakap aku bijak berpantun dan memberikan pantun biasa..buah cempedak di luar pagar.. terus dia gelakkan aku sebab katanya itu pantun budak2 sekolah dan tak setaraf dengan aku. tak kurang juga cerita yang begitu serius disampaikan oleh seorang pakcik yang menceritakan sejarah 16 mei 1969 di mana ketika itu melayu dan cina bertempur dan darurat diisytiharkan. Dia salah seorang yagn bergaduh dengan cina menggunakan parang panjang dan lembing. Ngeri plak telinga aku dengar..

Yang paling bermanfaat bila aku berborak dengan pakcik India bila aku tanya apa sebab bas selalu jatuh gaung. Pakcik ini dulu driver lori tapi sekarang dia punya kaki sudah kena potong sebab kencing terlalu manis. Dia ada cakap, bas jatuh gaung tuu sebab masalah pemandu yang gagal bawa bas dengan baik. Katanya dulu bas tak da power steereng, jadi kita jarang dengar accident. Sekrang sebab bas dah banyak ada power steering maka dengan mudah tayar bas akan berpusing jauh walaupun tangan tertolak steering skit (konsep power steering). benda itu jadi bila terlelap.

Semasa aku berborak dengan pakcik2 nie, aku berada dalam dorm yang suma pesakit tak mampu berjalan dan banyak kaki dipotong sebab kencing manis. Aku pun tak segan dan malu terus jer tanya pakcik nie sebab2 kaki kena potong. Dia cakap untuk hilangkan mengantuk, depa kena singgah kedai minum. minuman favourite dia teh tarik. Disebabkan terlalu dan selalu sangat minum manis tanpa pantang maka kakinya terpaksa potong. ramai yang ending pemandu bas nie kaki dipotong. Kesian kan??

Pakcik paling best dan sporting sekali ialah pakcik mat yang gambar dia kat bawah nie. Dia nie bukan dimasukkan ke umah orang tua2 tapi dia sendiri apply nak masuk. MANTAP!!! tak pernah aku jumpa orang tua macam dia. Dia byk bercerita tentang Darul Ehsan. Dia nie dikenali sebagai muazzin disitu. Dia akan balik sebelum raya nie. Katanya anak2 malu kalau dia masih tingal disitu sebab mereka suma ngaji universiti jadi orang akan pandang pelik kat anak2 dia. Alhamdullilah kerana masih ada anak macam tu..

Sepatutnya kita sebagai student take note benda nie. Maaruf buat benda nie pun nak bagi muhasabah diri agar kita sendiri tidak terpalit dengan nanah yang teruk ini suatu hari nanti. Ingatlah, kalau mak ayah mampu membela anak 10 orang tapi kenapa anak 10 orang tak belah nak bela mak ayah dua orang?? Sedih kan??

[pakcik mat yang baik hati sudi berkongsi citer]

[jadual waktu makan hari itu]

[dihadapan pintu masuk Darul Ehsan]

No comments: