"Selamat Menghidupkan 10 Ramadhan Terakhir 2017"

Cari Tips MOTIVASI Blog Lain Di Sini!

Custom Search

Monday, September 3, 2007

Kenduri Sepupuku yang Meriah...

[Aku dan Hazami-Sama tak??]

Keindahan Ukhwah tidak terbatas dengan jauhnya sempadan. itulah ungkapan yang layak ditujukan buat diri ini. Sebelum pelancaran pesta konvo (opening ceremony Convest), family aku datang ke UIA untuk menghadiri majlis perkahwinan adik Hazami (Winter Sonata). Mesti ramai yang pelik plak apa kaitan antara aku dan Si Hazami tu. Sebab itulah yang aku mulakan dengan kasih sayang tanpa sempadan.

Kami berdua merupakan saudara dekat dan bukannya bau-bau bacang. Mak Hazami adalah kakak ayah aku. So, it is not a mootable or grey area anymore. Tentang beliau suka menyanyi, itu tak boleh bagi komen sebab kami nie dah berpisah lebih kurang 17 tahun. Jadi aku tak berapa rapat dengan dia. Nak tegur-tegur pun susah. Tapi pada majlis perkahwinan adik dia tu (perempuan), dia sendiri terkezut bila dapat tahun aku dah berusia 20-an. Katanya,"cepat sungguh membesar, tinggi dari saya nie!" Nak buat macam mana perpisahan itu terlalu lama. Dalam masa kenduri itu, kami jumpa ramai sanak saudara. Antaranya ialah pakteh aku seorang yang pegawai tertinggi dalam TUDM (tak perlu diceritakan sapa dia) yang berpangkat kolonel. Aku sempat berbual dengan dia beberapa perkara berkaitan keselamatan negara antaranya pembelian Jet Sukhoi, pesawat Nuri, pertahanan udara dsb.


[Me and my beloved sister]


Katanya, kemalangan yang banyak menimpa ialah disebabkan masalah pemanduan.Beliau sanggup membeli sekiranya kerajaan mahu menjualnya.
Banyak perkara menarik berkaitan Jet Sukhoi. Kenapa Malaysia membelinya tidak pula F-15 atau F-16 buatan Amerika. beliau menjelaskan bahawa pesawat buatan US jauh lebih mahal dari buatan Rusia. Kalau Sukhoi kita boleh membeli sebanyak 18 (kalau tak silap) tapi F-16 kita boleh membeli 8 pesawat sahaja. Jadi kerajaan telah mengambil inisiatif utk mempertahankan negara dengan menambah kuantitinya. Kelebihan Sukhoi ialah ia mampu untuk berlawan dari Kuantan ke Labuan dan berperang di sana kemudian patah balik utk mengisi minyak. Ini kelebihan pesawat pejuang kita yang tak ada pada pesawat pejuang lain. Yang membezakan antara negara kita dan negara lain adalah weapon system

Berkaitan dengan Nuri. Katanya, kemalangan yang banyak menimpa ialah disebabkan masalah pemanduan. Beliau sanggup membeli sekiranya kerajaan mahu menjualnya. Mungkin kata - kata itu macam (spoken by jest) atau mungkin juga beliau sangat bermaksud pada kenyataan itu. Apapun kerajaan telah membelanjakan ratus ribuan ringgit untuk maintenance pesawat itu. Beliau juga menambah bahawa pesawat itu mampu utnk bertahan selama 10-15 atau 20 tahun lagi.

Aku terus lagi berasak nak tau banyak perkara berkaitan pertahanan udara. aku pun bertanya satu soalan yang cukup sensitif iaitu berkaitan negara jiran kita, Singapura. Kenapa mereka dapat membeli Apache satu pesawat yang digeruni pihak lawan. Beliau menjawab dengan mudah dan berkata bahawa kewangan kita terbatas berbanding negara jiran. Singapura hanyalah sebuah negara sebesar Penang @ Langkawi. Maka hasil keluaran kasarnya hanya sekitar kepulauan itu, tetapi dibandingkan dengan negara kita yang memiliki 13 negeri, pembahagian kewangan (residue) perlu diberikan secara adil maka sistem pertahanan kita hanya dapat semampu yang mungkin walaupun belanjawan peruntukan negara sebanyak jutaan ringgit diberikan setiap tahun kepada pertahanan.

Hujah beliau yang kedua ialah sewaktu peperangan Vietnam dan Kemboja satu ketika dahulu, negara kita telah membekukan segala urusan peniagaan dengan perbelanjaan penuh kerana ingin memantapkan pertahanan negara. Waktu itu atau 'rumours' kata Komunis Kemboja dan Vietnam nak masuk Malaysia. Maka itulah perbelanjaan paling besar, katanya dlm sejarah ketenteraan negara kita. Jadi, aku simpulkan bahawa kalau kita nak pertahanan negara dikukuhkan cuba mulakan dengan rumours mana2 negara nak serang kita. Maka semua aset kita dibekukan dan peruntukan besar akan diberikan.

No comments: