"Selamat Menghidupkan 10 Ramadhan Terakhir 2017"

Cari Tips MOTIVASI Blog Lain Di Sini!

Custom Search

Friday, September 14, 2007

Hari Hak Asasi Manusia Malaysia (SUHAKAM)

Pada 9 September 2007, seperti biasa SUHAKAM akan menganjurkan program konvensyen dan mengisytiharkannya sebagai Hari Hak Asasi Manusia Malaysia. Aku berkesempatan untuk meluangkan masa dengan turut serta dalam program ini. Kali ini program ini diadakan di Hotal Grand Mutiara Plaza Hotel (formerly known as Grand Plaza Hotel) di tengah bandaraya,Jalan Sultan Ismail. Saban tahun aku tidak pernah 'miss' program anjuran SUHAKAM. Aku bukannya datang nak bersedap -sedap di Hotel atau menikmati juadah 'lunch', 'brunch', 'desert', 'appetizer' dan segala mak nenek term yang sesuai itu bukan tujuan utama. Ya, aku mengaku memang dilubuk hati nie sangat seronok mengikuti program di Hotel ternama apatah lagi sekiranya hotel itu berbintang - bintang, tetapi tujuan aku datang adalah satu, untuk bersuara bagi pihak Mahasiswa yang DITINDAS, bersuara atas nama DEMOKRASI, dan berbicara atas nama KETELUSAN dan KEBENARAN.

[Ketika lunch berada di sisi Pres. MPPUIAM]

Alhamdullilah, kali ini aku masih lagi diberikan peluang untuk bersuara. Ini tahun keempat aku menyertai program ini. Cumanya tidak seperti tahun sebelum ini, aku terpaksa menelefon dan email untuk 'reserve' atau 'book' tempat aku (attendance). tapi kali ini aku telah dijemput secara rasmi oleh SUHAKAM melalui surat yang telah difaks kepada Pejabat Kulliyah Ahmad Ibrahim. Timb. Dekan,Dr Iqbal Wahab, sangat bersetuju dengan kehadiranku. Cuma persoalan timbul apabila seorang EXCO Persatuan Mahasiswa Undang - Undang UIA (AIKOL), mendakwa bahawa aku telah salah guna kuasa dengan tidak mengikut prosedur asal iaitu sebarang surat perlu melalui pengesahan persatuan. Sampai hari ini aku tak clarify secara formal. Yang aku jumpa hanyalah Timb Presiden 1 Lawsoc dan memaklumkannya bahawa program itu jemputan rasmi pada aku dan bukannya AKU PANDAI -PANDAI SALAH GUNA KUASA. Malahan aku juga telah ditelefon oleh EN Firdaus, urusetia program SUHAKAM yang memohon aku agar turut serta. Alhamdullilah aku bersyukur, bila partisipasi aku selama ini memberikan respon positif dari urusetia SUHAKAM.

Apa yang menarik untuk program kali ini ialah tajuk yang dibincangkan iaitu Human Rights & Election. Tajuk yang begitu hangat dan panas untuk dibincangkan. Sehinggakan telah menarik partisipasi dari pelbagai parti politik. Yang sempat aku perhatikan, kehadiran Presiden Keadilan Rakyat, Datin Seri Wan Azizah, Pengarah Pusat Penyelidik Pas Pusat,Dr Zulkifli, ahli-ahli Barisan Nasional, Peguam Jenayah terkenal (Prominent Criminal Lawyer) Dato' Shafie Abdullah.

Panelis yang hadir pun tidak kurang hebatnya. Terdapat 4 Ahli panel dimulakan dengan seorang bekas hakim kot (tak pasti), professor UKM dalam bidang sains politik (tak pasti gak nie), Timb Presidan Bar Council, Prof Abd Aziz Bari. Ulasan yang diberikan sangat mantap dan meletup. Pendek kata macam bahasa sekarang, 'cantik menarik tertarik kau memang the bom'. Soalan yang diajukan begitu padu dan terkena tepat pada hidung (orang yang salah). Antaranya ialah persoalan yang dibangkitkan oleh Dato' Shafie Abdullah berkaitan dengan 'Transparency of General Election in the sense of Judicial Decision.

Katanya, segala kes yang dibentangkan antaranya Re Tanjung dan Ismail Kamus's case telah dinyatakan oleh beberapa hakim dan ditafsirkan oleh sebahagian peguam bahawa piliharanya belum lagi telus dan adil. Oleh itu, Dato' Shafie ingin menegaskan bahawa sekiranya badan kehakiman sendiri tidak dapat memutuskan keadilan dalam kes piliharanya, jgn kita beretorik ingin mencapai free and fair election pada masa akan datang. Jawapan yang diberikan oleh Timb Majlis Peguam Malaysia (Bar Council) begitu mudah iaitu cara dan skema pemilihan hakim yang dilantik. Katanya kalau hakim dilantik tidak berdasarkan kepada ketelusan sudah pasti keputusan yang akan dibuat tidak dapat memenuhi kriteria yang dipanggil sebagai (without fear and favour). Aku pernah dulu mencadangkan agar Suruhanjaya Kehakiman ditubuhkan dalam memastikan transparency tercapai dan dimuatkan dalam bahagian rencana akhbar berita harian.
Yang menariknya bila Zukhairi mula bertanya soalan, Dato' Moderator itu bertanya "Are you also from IIU?" Malahan aku dan Zukhairi sempat disapa oleh beberapa perwakilan yang datang. Ada yang bertanya,"Are you both debaters or invovle in debate club in IIU?"Subhanallah, kami dengan penuh segan silu menjawab kami nie student biasa. Lihatlah betapa masyarakat luar memandang pelajar UIA.

Kemudian persoalan turut dibangkitkan oleh Dr Zulkifli berkaitan keganasan yang berlaku di Batu Burok. Apa yang menarik perwakilan UIA turut berhujah dan memberikan persoalan, Zukhairi sempat memberikan dua soalan dan aku juga turut sempat memberikan dua soalan. Namun aku sempat menjadi orang kedua bagi program hari tu dalam memberikan persoalan. Persoalan yang aku sempat lontarkan ialah pertama berkaitan e-voting. Bagi aku e-voting adalah satu sistem yang tidak adil dan diragui kesahihannya. "E-voting is a system whereby it could lead to fraud and no transparency at all. For me, certain higher authorities could interfere, maipulate and misuse their powers by using e-voting system in campus election." aku juga sempat berseloroh dengan berkata, "Student leaders have submitted the proposal or petition to the university authority to regain back the common campus election system but sadly to say, their petition was rejected by the university" selepas itu ramai hadirin mula berbisik2 dan ada juga yang ketawa kecil dengan hujah yang pertama itu.

Maka dengan kekuatan yang ada, aku majukan soalan yang kedua pula berkaitan interview session yang dilaksanakan di sebuah universiti ternama bertaraf antarabangsa..opss.. "the interview session has infriged student rights to be freely elected by the students. It shows that there was a selection before election. It is totally no tranparency, unjust and undemocratic..."

akhirnya soalan aku sempat berbalas oleh ahli panel i.e. Timb presiden Bar..katanya beliau juga menyatakan tidak puas hati terhadap e-voting sistem dan interview session..sebab ia terlalu suspicious..dia akan berusaha bersama BAr Council untuk meminda AUKU yang dianggap mencengkam pelajar. Alhamdullilah, bilamana sahaja aku mendengar hujah beliau. Tapi sesuatu perlu dilakukan kini iaitu pertemuan perlu diatur bersama para pemimpin pelajar untuk meminda dan menghapuskan AUKU yang begitu zalim pada pelajar.

Zukhairi plak sempat bertanya berkenaan proses yang dilakukan oleh SUHAKAM apabila memorandum dihantar kepada mereka. Apa tindakan mereka. Selain itu, beliau juga sempat memberi pandangan bahawa pilihanraya umum perlu diberikan kebebasan kedua2 pihak dari segi media. Yang menariknya bila Zukhairi mula bertanya soalan, Dato' Moderator itu bertanya "Are you also from IIU?" Malahan aku dan Zukhairi sempat disapa oleh beberapa perwakilan yang datang. Ada yang bertanya, "Are you both debaters or invovle in debate club in IIU?"Subhanallah, kami dengan penuh segan silu menjawab kami nie student biasa. Lihatlah betapa masyarakat luar memandang pelajar UIA. Kalaulah mereka pernah mendengar sendiri hujah debater UIA mesti sangat terkezut. Kami yang 'cikai' ni bercakap pun orang bagi respons yang begitu positif. Antaranya juga, "Most IIU students used polite and well structured sentences". Itulah kelebihan yang ada pada pelajar UIA. Walaupun kita ke mana-mana tidak kira sebagai orang bawahan atau atasan..kita tetap berkualiti dan berani..To be dare and outspoken. Tahniah UIA yang telah melatih aku..terutama bila kau join society..exposure dia sangat besar.

Semoga kita bersama dapat mendirikan kampus yang bebas dan penuh dengan ciri2 pusat intelektual..

[bersama dengan faridzul,protege, lawsoc]


[kontijen UIA ke Grand Mutiara Plaza]

No comments: