"Selamat Menghidupkan 10 Ramadhan Terakhir 2017"

Cari Tips MOTIVASI Blog Lain Di Sini!

Custom Search

Monday, December 14, 2009

A While with Fabulous Future di Pusat Asasi UIAM

[Bersama komiti program A While with Fabulous Future]

[Para peserta di Lecture Theater A di Pusat Asasi UIAM]

[Terima kasih daun keladi]

[Mencari sinar baru masa depan yang cerah]

[Peserta perempuan yang memenuhi dewan]

[Kusyuk dan fokus dalam ceramah]

Salam Kejayaan. Pada 12 November 2009 yang lalu saya telah dijemput oleh Persatuan Pelajar Pra Sains Pusat Asasi UIAM (PRESS) untuk mengadakan satu Ceramah Motivasi yang bertajuk A While with Fabulous Future. Dalam ceramah itu saya berkongsi pandangan tentang keperluan para pelajar untuk meletakkan Matlamat (Setting Goal) pada masa hadapan.

Dengan pembinaan Matlamat yang awal maka sudah pasti ia menjanjikan suatu masa depan yang cerah dan gemilang. Antaranya ialah beberapa tips yang dikongsi bersama tentang keperluan dan kehendak memilih kerjaya di masa hadapan. Ada tiga kriteria yang perlu dilihat:

1. Bakat 2. Minat 3. Niat

Oleh yang demikian melalui tiga kunci utama ini dapat kita fahami bahawa untuk memilih jalan yang cerah pastikan anda mengasimilisasikan tiga konsep ini. Bakat ialah apa yang telah ada pada kita, Minat ialah perkara yang sedang dicipta dan niat adalah suatu harapan pada masa depan. Sekiranya anda menggunakannya maka anda bebas dari tension selepas memilih kerjaya dan bebas dari trauma dalam profession anda.

Terima kasih atas jemputan terutama kepada saudara Abd Azim (Pres. PRESS) yang memberikan kepercayaan kepada saya. Selamat Maju Jaya buat semua PRESS.

No comments: