"Selamat Menghidupkan 10 Ramadhan Terakhir 2017"

Cari Tips MOTIVASI Blog Lain Di Sini!

Custom Search

Wednesday, October 14, 2009

Sekitar Aidil Fitri di Kedah 09

[bersama Khairul Fikri dan isteri, Pelajar Dental UIAM]

[Sepupu yang manja di rumah Terbuka Bedong]

[Rakan2 dari KL yang datang beraya di Bedong]

[Bersama YB Zulkifli Nordin sewaktu hari raya]

Sambutan AidilFitri tahun ini menjanjikan seribu satu kenangan dan memori apabila menyambutnya buat kali pertama sebagai suami orang. Raya pertama di kampung nenek di Kulim Kedah dan disusuli dengan kampung isteri di Alor Setar. Khutbah raya di Kulim begitu tersentuh apabila disampaikan oleh YB Zulkifli Nordin, Ahli Parlimen Kulim.

Saya masih lagi mengingati beberapa isi penting yang disampaikannya. Antaranya dengan ehsan dari blognya yang telah saya ringkaskan:

1.Pengertian Taqwa
Sahabat bertanyakan Saidina Umar R.A tentang taqwa. Beliau menjawab dengan bertanya semula, Bagaimana kamu jika berjalan dimalam hari yang gelap gelita dijalan yang penuh ranjau dan duri dalam keadaan mata tertutup?" Sahabat menjawab, "sudah tentu kami akan berjalan dengan penuh hati-hati". Kata Saidina Umar, "itulah kehidupan didunia, penuh ranjau dan duri yang kamu tidak nampak".

Saidina Umar menyambung lagi dengan bertanyakan soalan, "bagaimana kamu pada masaya yang seperti tadi tiba - tiba datang seorang bermata celik membawa memimpin kamu melalui jalan itu". Sahabat terus menjawab, "sudah tentu sangatlah mudah perjalanan kami". Lantas Saidina Umar menjawab, "Itulah yang disebut ALLAH dalam al Baqarah sbg firmanNya yang bermaksud Itulah Al Quran, kitab yang tidak ada keraguan sedikit pun padanya, menjadi penyuluh dan petunjuk bagi orang yang bertaqwa, iaitu orang yang beriman dengan perkara yang ghaib (yang dia tidak nampak)".

2.Pengertian Iman
Puasa telah mengajar erti Iman. Kalau ibadah lain orang akan nampak amalan kita. Solat, haji, zakat dan lain-lain, semuanya orang nampak. Namun puasa suatu ibadah yang orang tidak akan nampak dan tahu. Hanya ALLAH dan kita sahaja yang tahu. Itulah iman-meyakini perkara yang ghaib.

3. Amalan Sunnah Nabi
Adalah menjadi tuntutan Islam supaya kita sentiasa mengamalkan sunnah nabi. Selain bersalam dan mengucapkan selamat hari raya, lebih afdhal diiringi dengan ucapan "taqobbalallah minna waminkum-moga ALLAH menerima semua 'amal 'ibadah kalian dibulan Ramadhan", dan hendaklah dijawab "minna waminkum taqobbal ya kareem-moga ALLAH menerima 'amal 'ibadah kamu juga". Ini merupakan antara amalan yang dilakukan oleh Nabi sekita menyambut Eid Mubarak sewaktu hayatnya.

No comments: