"Selamat Menghidupkan 10 Ramadhan Terakhir 2017"

Cari Tips MOTIVASI Blog Lain Di Sini!

Custom Search

Tuesday, August 18, 2009

Motivasi Kecemerlangan Islam SRI Az Zahraa

[Potensi Diri membantu kita BERJAYA]

Saya sekali lagi berkesempatan membantu para pelajar SRI Az Zahraa dalam program kali ini iaitu Motivasi Kecemerlangan Islam. Program kali ini memuatkan pelajar dari Tahun 1 sehingga tahun 6. Tahniah saya ucapkan pada pihak sekolah kerana berani menganjurkan program kali ini demi kejayaan pelajar mereka. Jom kita kongsi bersama beberapa tips kejayaan.

Nilai Diri

Setiap manusia yang lahir ke dunia ini, mereka lahir atas nama fitrah. Benarlah sebuah hadis yang mafhumnya, "Sesungguhnya manusia lahir dalam fitrah Islam. Ibu dan bapalah yang akan mencorakkan sama ada menjadi Yahudi, Nasrani dan Majusi." Melalui hadis ini kita mendapatinya jelas bahawa kita dilahirkan dengan fitrah yang sama, nilai dan potensi yang sama. Maka kecemerlangan ini di bina melalui potensi diri. Potensi diri atau nilai diri perlu digilap dari masa ke semasa. Oleh itu penting untuk kit mengenal potensi kita.

Hidup Tanpa Haluan
Manusia yang tidak berjaya dalam kehidupan mereka ialah manusia yang tidak kenal potensi mereka. Mereka mudah goyah dan terumbang ambing dalam kehidupan mereka. Mereka tidak cuba melakukan explorasi diri mereka. Akhirnya, kehidupan mereka berakhir dengan najis dadah, hidu gam, merokok dan sebagainya. Benarlah kata Pujangga Mazmur, "Carilah hati sendiri dengan segala ketekunan sebab darinya mengalir semua kehidupan." Kalau benar kita mahu berjaya dengan kehidupan yang stabil kita perlu menggilap potensi diri.

Kekalkan Mental Positif
Potensi yang ada perlu digilap. Cara gilapannya ialah menerusi sikap mental positif (Positif Mental Attitude). Kita perlu bersikap positif dalam semua perkara terutama terhadap potensi kita. Ramai yang pada mulanya tidak percaya terhadap potensi diri maka mereka mula berputus asa dan berpatah arah. Oleh itu, sikap positif perlu dibina melalui persepsi kendiri untuk menggilap potensi. Persepsi Positif dibina menentukan cara kita melihat dan apabila kita melihat ia akan menentukan cara kita bertindak.

Ini telah memandu kita untuk melihat Teori Pygmalion tentang persepsi dalaman kita. Oleh itu menerusi kajian ini, kita dapat menyedari bahawa kita mesti memerhati lensa yang kita gunakan untuk melihat dunia di samping melihat dunia itu sendiri. Lensa itulah asas binaannya ialah persepsi positif. Persepsi positif dapat mengekal momentum kejayaan kita. Salam Kecemerlangan.

[Kejayaan hak kami..Adik2 pelajar SRI AZ Zahraa]

[Pelajar2 puteri yang comel]

No comments: