"Selamat Menghidupkan 10 Ramadhan Terakhir 2017"

Cari Tips MOTIVASI Blog Lain Di Sini!

Custom Search

Wednesday, May 27, 2009

Berjaya dalam Pelajaran: Kenali Dirimu!!!

Ramai yang ingin berjaya dalam kehidupan dan pelajaran. Namun masih ramai yang gagal dalam kehidupan mereka. Kenapa hal ini berlaku? Hal ini berpunca kerana mereka TIDAK mengenali Diri mereka dan potensi.

Jom kita lihat apa Unsur yang ada dalam badan manusia yang mampu memandu kita untuk berjaya dalam kehidupan seharian mahupun pelajaran. Manusia telah dibahagikan kepada 4 Unsur Utama:

1. Ruh
Setiap manusia diciptakan permulaannya ruh. Ruh merupakan antara perkara Gyaibiyyat (perkara2 ghaib) yang wajib kita yakini dan wajib kita imani. Hal ini telah dibuktikan lagi dengan Firman Allah dalam Al Quran: "Bukankah Aku Tuhan kamu? Maka ruh2 menjawab:Bahkan Ya Allah!" Ini merupakan perkara asas bahawa setiap diri manusia mempunyai ruh dan makanan ruh ialah Ibadah. Sekiranya ruh tidak diberikan makan maka secara tak langsung kita juga akan menghadapi gangguan emosi dan psikologi. Itulah mengapa kita selalu gagal dalam kehidupan kerana Ruh kita tidak DIISI dengan IBADAH.

2. Jasad
Tubuh badan manusia yang berbentuk JISIM dipanggil sebagai JASAD. Jasad yang berbentuk jasmani merupakan bentuk luaran kepada ruh. Jasad perlu dijaga kerana ia memberikan kekuatan kepada kita untuk belajar dan bekerja. Saya teringat satu pesanan kaunseling yang saya terima di Ampang Putri Medical Centre.

Kata Kaunselor Kesihatan sana kehidupan manusia ini akan dijamin sihatnya dengan 4 Perkara. Pertama, pastikan ada rutin senaman yang cukup. Kedua, pastikan kita punya diet. Ketiga, Supplement atau makanan tambahan pun diperlukan.Keempat, Medical Check up setahun sekali. Oleh itu, jasad yang ada perlu dijaga agar dapat kembalikan tenaga utk kejayaan kehidupan

3. Akal
Antara yang membezakan manusia dan binatang ialah akal. Seperti yang Allah nukilkan dalam Quran,"Sesungguhnya aku jadikan manusia ini sebaik2 ciptaan" Oleh itu, akal perlu dijaga dengan baik. Antara makanan akal ialah ILMU. Ilmu perlu disadur agar ilmu yang diberikan bukanlah ilmu yang menyeleweng mahupun sesat.

4. Nafsu
Antara kelebihan lain pada manusia ialah NAFSU. Kalau manusia tidak punya nafsu, maka kehidupan manusia bagaikan malaikat. Seperti kata2 ulama Feqah, Iman Malaikat Tidak pernah naik dan tidak pernah turun. Jadi kehidupan mereka statik iaitu Mengabdikan diri kepada Allah semata2. Mereka tidak berkahwin, berkeinginan dan sebagainya. Nafsu ini perlu dikawal kerana nafsu juga membantu kepada kejayaan sekiranya nafsu ini dibentuk.

Imam Ghazali menafsirkan nafsu sebagai hati nurani dalam kitab Ihya Ulumuddin. Justeru nafsu terbahagi kepada tiga kategori. Tiga kategori nafsu manusia adalah:

a. Nafsu Mutmainnah. Tiada rasa untuk membuat perkara mungkar dan terpelihara daripada penyakit hati.
b. Nafsu Lawwamah. Ia mempunyai pertentangan antara membuat perkara yang baik dan keji.
c. Nafsu Amarah. Nafsu yang berkehendak melakukan perbuatan keji.

Kesimpulan
Kejayaan dalam Kehidupan didorong dengan mengenali diri terlebih dahulu. Sekiranya 4 Unsur Manusia ini digabungkan dengan baik, I'allah ia akan membuahkan hasil yang cemerlang. Kejayaan bakal milik ANDA!!

No comments: