"Selamat Menghidupkan 10 Ramadhan Terakhir 2017"

Cari Tips MOTIVASI Blog Lain Di Sini!

Custom Search

Thursday, March 12, 2009

Sibuk dan Tiada Masa: Alasan SI PEMALAS utk Blogger dan Penulis Bebas!!!

Ramai orang bercita2 utk menjadi blogger. Mungkin ada yang bermatlamatkan utk kepuasan diri. Ada juga yang menyatakan utk menegakkan keadilan dan pendek kata byk lagi dalihan2 mereka. Begitu juga utk menjadi Penulis Bebas. Ramai orang bertanya kepada saya bagaimanakah cara untuk menjadi Penulis Bebas. Jawapannya mudah sahaja iaitu DISIPLIN.

Alhamdulillah. Saya banyak berguru dengan Penulis Buku. Orang pertama yang saya kenal semasa saya dalam pengajian tahun pertama ialah Sdr Zamri Mohamad. Dialah orang pertama yang membantu saya mengenal erti ‘paper cutting’, research internet, respon isu semasa dsb. Pesanan beliau mudah iaitu DISIPLIN.

Apabila saya di tahun akhir pengajian, sumber inspirasi saya utk terus menulis ialah Tn Hj Fadzli Yusof. Beliau menulis buku hampir 30 buah buku dan pernah mendapat buku paling diminati ramai yang berjudul Kuasa Hijrah Kuasa Untuk Berubah. Beliau berpesan kepada saya Penulisan Buku perlu disiplin tinggi iaitu sekurangnya 1 Muka Surat bagi 1 Hari.

Mentor saya yang kedua ialah Sdr Amin Idris. Seorang aktivis mahasiswa dan kini namanya semakin berada di puncak setelah bersiaran secara langsung menerusi Pertandingan Tilawah Al Quran Peringkat Kebangsaan sebagai Pengerusi Majlis. Katanya, menulis buku memerlukan komitmen tinggi pada setiap hari.

Sdr Osman Affan juga pernah memberikan tips kepada saya. Pesananya ialah beliau menulis buku dan mempunyai disiplin utk menyiapkan buku itu dalam masa 40 hari dengan menulis 4 Muka Surat Sehari. Itulah Disiplin Masa namanya.

Kesimpulannya mudah. Orang yang beralasan mengatakan mereka SIBUK itu adalah alasan semata2. Di dalam buku Mengurus Kerja dan Waktu, Fadzli Yusof menyatakan bahawaHanya orang yang sibuk mempunyai masa.’ Buktinya jelas, kalau anda mempunyai Disiplin Masa yang Tinggi, bukan sahaja anda sempat untuk ‘update’ entri setiap 2-3 hari bahkan anda mampu menulis artikel setiap minggu. Saya pun masih lagi dalam proses pembelajaran untuk mendisiplinkan masa. Jom kita belajar sama2!!

Trainer yang saya sebutkan nama tadi mereka semua sibuk setiap hari bahkan ada yang menjadi Pensyarah Sambilan di IPTA tetapi mereka punya Disiplin Masa yang Tinggi.

Pesanan saya sangat mudah kepada orang yang berdalilkan Sibuk, Tak ada Masa, Tak sempat dsb. Mereka ini perlu banyak membaca buku Motivasi dan Pengurusan Masa. Kalau tak mampu mebaca buku penulis barat, baca sahaja buku penulis tempatan. Jangan kedekut duit dan masa utnk membaca. Jangan Anda menjadi Penipu terhadap diri sendiri. Mungkin jawapan ini keras tetapi itulah Hakikat. Selamat Belajar Menulis!!!

No comments: