"Selamat Menghidupkan 10 Ramadhan Terakhir 2017"

Cari Tips MOTIVASI Blog Lain Di Sini!

Custom Search

Friday, March 20, 2009

Antara Sahabat Karib dan Rakan Kenalan

Bah. Kedua

Imam Ghazali dalam bukunya yang bertajuk Bidayatul Hidayah menceritakan panjang lebar hubungan dan adab2 tentang persahabatan dalam Islam. Beliau telah membahagikan adab2 antara Sahabat Karib dan Rahabat Kenalan (Bukan sahabat Karib).

Kalau mengikut konsep Lingkaran Zon Persahabatan di dalam RK Training, sahabat Karib ialah orang yang kita kenal hati budinya manakala Rakan kenalan ialah orang yang kita kenalnya tetapi tidak kenal sangat hati budinya. Maka Imam Ghazali menekankan aspek Pemilihan Sahabat sebelum menunaikan hak sahabat.

Kata Imam Ghazali, “Jangan engkau bersahabat kecuali dengan orang yang layak dijadikan sahabat.” Ini bertepatan dgn Hadis nabi yang mafhumnya, “seseorang itu mengikut agama (cara hidup) sahabatnya. Oleh kerana itu hendaklah seorang kamu melihat terlebih dahulu siapakah yang patut dijadikan sahabat.”- hadis riwayat Abu Daud, Tirmidzi dan Baihaqi).

Teringat saya kepada satu Hikam arab yang menyebut kalau kamu berkawan dengan penjual atar maka kamu dan orang lain juga akan terasa wangi pada kamu tetapi kalau kamu berkawan dengan tukang besi maka kamu dan orang lain juga akan terasa busuknya pada kamu. Memang Hadis dan Hikam ini tepat dalam kehidupan seharian. Kalau tidak, masakan masalah moral yang berlaku ini akan dikaitkan dgn pengaruh rakan.

Kesimpulannya mudah. Kita kena yakin dengan sahabat yang kita pilih. Pilihlah sahabat yang bila kita bersamanya, kita rasa dekat dengan Allah. Tetapi bila kita berjauhan dengannya terasa jauh kita dengan Allah. Itu sifat fitrah manusia. Kalau tidak, masakan nabi sentiasa berdampingi bersama sahabatnya. Ingat! Sahabatlah yang akan membentuk diri kita. I’allah pada entry akan datang, saya akan huraikan apa lima kretaria untuk memilih sahabat.

No comments: