"Selamat Menghidupkan 10 Ramadhan Terakhir 2017"

Cari Tips MOTIVASI Blog Lain Di Sini!

Custom Search

Monday, March 16, 2009

Antara Dihargai dan Menghargai

Bah Pertama

Anda pernah Dihargai?
Anda pernah Menghargai?

Mungkin dua soalan sudah cukup untuk saya merungkai masalah hubungan antara rakan2. Rakan atau sahabat merupakan teman kepada sahabat yang lain. Yang menjadi permasalahan dalam hubungan persahabatan ialah PERSEFAHAMAN. Kalau salah seorang tidak belajar cara memahami, maka akan musnah persahabatan.

Dihargai
Ramai yang tidak pandai untuk menghargai penghargaan yang diberikan orang terhadap kita. Kita lebih selesa untuk senyap dan lupa untuk berterima kasih. Sikap begini tidak baik dalam pergaulan persahabatan. Kita seharusnya menginsafi apabila kita dihargai.

Menghargai
Apabila kita ditimpa musibah, dan kita dibantu oleh rakan kita, kadang2 kita lupa untuk menghargainya. Kita juga lupa untuk menghargai rakan2 yang mengambil berat terhadap kita. Kenapa perkara ini berlaku? Jawapannya mudah. Kita kadang2 terlalu Pentingkan Diri.

Jom kita lihat betapa mulianya persahabatan akrab disisi Allah. Mafhum sebuah Hadis Sahih yang bermaksud, 7 gologan yang mendapat naungan Allah. Salah satu daripadanya ialah pertemuan dan perpisahan dua orang lelaki kerana Allah. Hebatkan Ukhwah kerana Allah. Itulah kelebihan yang ada apabila rakan memahami antara satu sama lain kerana Allah.

No comments: