"Selamat Menghidupkan 10 Ramadhan Terakhir 2017"

Cari Tips MOTIVASI Blog Lain Di Sini!

Custom Search

Wednesday, December 24, 2008

Perkongsian Idea di Shah Alam (211208)

[Komitmen para peserta yang seharian berprogram]

[Wajah srikandi Malaysia sebelum bertolak ke luar negara]

["Kenapa sampai pakcik bas pun disalahkan..?"]

Sehari sebelum saya berkongsi idea tentang Kuasa Matlamat, saya telah dikejutkan dengan panggilan dari Ustaz Ridhauddin yang mahukan saya menggantikan Sdr Amin Idris bagi memberikan perkongsian idea ini. Selepas diteliti masa yang diberikan maka saya pun percaya bahawa perlunya saya meluangkan masa bersama rakan - rakan di Intec, UiTM.

Pelajar – pelajar ini merupakan pelajar-pelajar yang terpilih dan akan melanjutkan pelajaran di luar Negara. Boleh dikatakan majoritinya bakal meneruskan pengajian dalam bidang kejuruteraan. Saya sempat berkongsi dengan mereka bagaimana membina matlamat dalam meneruskan cita – cita murni mereka. Apa yang saya sempat tekankan ialah kita mahu anak bangsa kita yang berpeluang melanjutkan pelajaran ke tahap yang tinggi ini mempunyai matlamat yang jelas.

Kita tidak mahu melahirkan bakal - bakal jurutera yang ber’MATLAMAT’kan WANG semata – mata. Akhirnya apa yang berlaku, seperti mana kejadian yang telah menimpa Highland Towers pada 11 Disember 1992. Keruntuhan itu berpunca dari kelalaian (negligence) juruteranya. Jurutera bagi pembinaan Highland Towers sebenarnya gagal untuk ‘examine’ keutuhan tanah sebelum pembinaannya. Sepatutnya tanah itu perlu dibawa ke makmal untuk diujikaji dari segi geologinya tahap ketahanannya dan BUKAN sekadar mengkaji dengan memegang tanah dan dilihat secara mata kasar tentang kelempabannya.

Oleh itu, maka lahirlah jurutera yang TEMPANG AGAMAnya dengan mendahulukan harta sebagai ‘qasad’ atau niatnya. Ingat para pelajar sekalian, kalian adalah DUTA BESAR dari kampong kalian. Buktikan kemampuan kalian dan jadilah JURUTERA ISLAM. Seperti yang saya harapkan, balik dari luar Negara nanti, pastikan penduduk di kampong kalian menerima balasan yang sepatutnya dari pengajian kalian.

2 comments:

Ma'ruf Club said...

salam..
ana ni duwe...bakal motivator terkenal dunia..insyaAllah..nati tnjuk ajar la ana jugak yer..

FirJah said...

wah mantooop hafizbad la ni.. tahniah!!!