"Selamat Menghidupkan 10 Ramadhan Terakhir 2017"

Cari Tips MOTIVASI Blog Lain Di Sini!

Custom Search

Wednesday, August 6, 2008

Bersama Seminar Motivasi Islam SMK Raja Ali | 2 ogos 08

Pada hari Sabtu yang lalu, saya telah dipanggil oleh rakan - rakan UIA untuk bersama - sama menjayakan sebuah program yang dianjurkan oleh Panitia Pendidikan Islam di sekolah terbabit dengan kerjasama beberapa pelajar UIA. Program sehari ini mengumpulkan hampir 70-80 pelajar terpilih putra dan putri.

Saya telah diberikan tugas untuk menyampaikan ceramah bertajuk 'Islam Sebagai Gaya Hidup' dan juga saya bersama rakan2 UIA lain turut dipilih untuk menjadi fasilitator. Konsep dan pembawakan program tetap sama namun beberapa pengisian dan pengalaman telah saya timba sepanjang program ini. Antara lain beberapa permainan yang diisi dengannya objektif namun kadangkala menjadi sukar (modul tersebut) disebabkan kurangnya kerjasama antara pelajar dan fasilitator.

Persoalan ini dapat dirungkai dengan kita melewati sejarah dan latarbelakang sekoalh tersebut. Kebetulan pulak, rakan2 saya yang sedang melalui praktikal di sekolah terbabit pernah dimaklumkan oleh para guru di sana bahawa kes2 disiplin merupakan masalah terbesar di sana. pernah beberapa ketika para pelajar cina dan india terpaksa dibawa ke balai polis kerana berlaku pergaduahan besar.

Maka secara tidak langsung, pertumbuhan yang tidak sihat ini seakan berjangkit kepada pelajar lain. Maka ini merupakan tugas kami selaku penceramah dan fasilitator memberikan kesedaran khas kepada mereka. Bibit tingkah laku itu terserlah dalam aktiviti berkumpulan apabila beberapa pelajar enggan bekerjasama (bukan semua pelajar). Maka keputusan yang dibuat oleh para fasilitator ialah dengan bersabar dan mencari alternatif lain bagi menimbulkan kesedaran.

Alhamdullilah, walaupun perjalan program ini hanya memakan sehari suntuk namun kesannya diharapkan agar membuahkan hasil. Insyaallah. Kami semua yakin anda mampu MENGUBAH NASIB anda. Teruskan Berusaha.


[Adik2 perempuan kumpulan saya]

[sebahagian peserta lelaki]

[Bergambar kenangan bersama guru panitia agama dan para fasilitator]

[peserta lelaki yang kusyuk mendengar ceramah]

[para peserta putri]

No comments: