"Selamat Menghidupkan 10 Ramadhan Terakhir 2017"

Cari Tips MOTIVASI Blog Lain Di Sini!

Custom Search

Wednesday, January 16, 2008

Asean Law Students Conference (Alsic): Pengalaman di UKM



[Zukhari dan saya di sisi 'banner' ALSA]

[Separuh daripada delegasi UIA]

Asean Law Students Association (ALSA) baru - baru telah mengadakan satu konference betempat di UKM. Program itu telah dianjurkan oleh ALSA Malaysia pada 16 Januari baru - baru ini. Kehadiran begitu memuaskan apabila ia dimeriahkan dengan kehadiran delegasi pelajar undang - undang dari Korea, Jepun, Thailand, Filipina, Brunei, Indonesia, Singapura dan Malaysia. Saya bersama rakan - rakan menjadi perwakilan UIA dan seterusnya menjadi antara perwakilan Malaysia. Program ini dianjurkan selama seminggu utk delegasi luar namun UIA dan universiti lain tidak dapat mengikuti sepanjang minggu itu kerana privilege hanya diberikan kepada plejar luar.


Antara agenda program pada hari itu ialah ucaptama dari Menteri Pengajian Tinggi Malaysia, YB Dato' Mustapha Mohamad dan ucapan aluan dari Majlis Peguam (Bar Counsel) yang diwakili oleh timbalannya Mr. Ragunath Kesavan. Ia turut disusuli dengan persembahan kebudayaan dari Kementerian Pelancongan (kalau tak silap). Yb Dato' Mustafa Mohamad (Tok Pa) bijak dalam mengambil hati mahasiswa undang - undang. Beliau menyebut berkaitan sejarah pemerintahan negara yang semuanya perdana menteri berlatarbelakangkan Undang - Undang kecuali dua PM yang terakhir ini.

Kesimpulan yang dibuat olehnya pada program itu, "We can see everywhere in Malaysia there will be a lot of lawyers in every field." Ketika tamatnya majlis tersebut, saya bersama rakan - rakan lain sempat bergambar kenang - kenangan. Saya juga sempat bertemu Timb Presiden Bar itu dan Zukhairi memulakan salam dengan bertanya adakah beliau masih mengingati kami (saya, Zukhairi dan Faridzul). Dia dengan selamba menjawab. "Yes, I still remeber. You are the trouble maker." Kenyataan itu dibuat berdasarkan prestasi kami ketika berada di Konferens yang dianjurkan SUHAKAM pada tahun lalu berkaitan dengan 'Election'. Saya pun sempat bertanyanya, "When can we have some further discussion pertaining to the amendment of AUKU?" dia menjawab, "Last time, I'm waiting for your call!" Perbualan kami berakhir disitu. Kami juga sempat bersua bersama rakan - rakan 'management board' utk program itu. Alangkah terkejutnya saya apabila mengetahui yang rata -rata urusetia program itu adalah terdiri dari mantan persatuan undang - undang UKM (PERUNDANG) 'tenure' saya. Apalagi secara kebetulan presiden PERUNDANG, adalah junior saya di sekolah waktu dulu. Maka atas rasa kasih dan sayang, kami diberikan kelebihan berada di 'VIP Table ' berhampiran dengan Yb Tok Pa.

Setelah selesai makan, maka Timbalan Naib Canselor UKM (TNC) bertegur sapa bersama saya dan rakan. Dia sempat bertanya, 'Dari IPT mana semua ini?' kami pun membalas dengan menjawab dari UIA. Lalu soalan yang mengusik kalbu saya darinya ialah, "Kenapa UIA ramai sangat atas tempat VIP?" Terus jer saya pandang ke muka Presiden LAwsoc, Faridzul yang ada di sisi saya. Namun, saya tak rasa malu dengan perlu yang penuh sinis itu kerana kami datang ke sana dengan dijemput bukan atas dasar 'muka tak malu.' Kami mencetuskan 'havoc' sekali lagi dengan bergambar bersama YB Tok Pa di meja VIP tanpa kehadiran UKM. Apa lagi, TNC tadi sekali lagi sound depan Tok Pa, " Kalau UIA, ada semua orang kalah." Mungkin itu adalah kenangan yang indah utk kami. Mengikut maklumat dari seorang rakan TNC UKM adalah pengerusi TNC2 di Malaysia dan agak sangsi dan perjudis terhadap UIA. Biasalah, itulah adat.

No comments: