"Selamat Menghidupkan 10 Ramadhan Terakhir 2017"

Cari Tips MOTIVASI Blog Lain Di Sini!

Custom Search

Friday, September 28, 2007

Tazkirah:Anjakan Paradigma dalam Puasa

Oleh Hafizbad
Tazkirah Ramadhan di Surau An Nur 22 September 2007

Pertama dan selamanya marilah kita memanjatkan kesyukuran kepada Allah sw.t. tuhan pencipta makhluk di atas muka bumi. Sebelum kita meneruskan tazkirah pada hari ini marilah sama – sama kita sedekahkan bacaan Al Fatihah ke atas ruh adik Nurin Jazlin yang telah disemadikan pada hari ini. Semoga Allah merahmati jasad dan roh beliau. Amin.

Muslimin dan muslimat,

Kelebihan Ramadhan dan Ganjarannya
Alhamdulliah, pada malam ini Allah masih lagi memberi peluang kepada kita untuk bernafas dan barada dalam fasa yang baru iaitu fasa keampunan kerana malam ini kita sudah masuk malam yang ke-11 ramadhan. Kita harus mengingati bahawa dalam bulan yang mulia Allah telah menurunkan semua kitab samawi. Menurut satu riwayat menyatakan bahawa Suhuf Ibrahim diturunkan pada 1 Ramadhan, Taurat-6 Ramadhan, Zabur - 2 Ramadhan, Injil – 18 Ramadhan dan Al Quran - 17 Ramadhan. Ini menunjukkan betapa mulianya bulan ramadhan ini.

Sebentar tadi saya telah membacakan sepotong hadis shahih yang bermaksud, “Barangsiapa yang berpuasa dengan penuh keimanan dan berkira-kira mendapatkan ganjaran Allah, maka Allah akan ampunkan dosa – dosa yang lalu.” Maka secara jelas dan nyata untuk mendapat keampunan Allah, kita dituntut terhadap dua perkara; pertama, puasa dengan penuh keimanan dan kedua, dengan dorongan mendapatkan ganjaran Allah.

Muslimin dan muslimat,

Dr Fathi Yakan dalam sebuah kitab yang berjudul Aqidah telah menyatakan untuk mendapat Iman yang sempurna maka kita harus mempunyai tiga perkara iaitu, beriman dengan Al Quran, As Sunnah dan beramal dengan golongan salasfussoleh. Us. Saied Hawwa menyebut golongan sahabat – sahabat, ini dikenali sebagai jilul rabani atau generasi rabbani / generasi Al Quran. Maka marilah kita renung seketika adalah amalan kita ini bersandarkan kepada Quran dan sunnah serta golongan Salafussoleh.

Pengisian Ramadhan melalui Quran, Zikir, Doa, Solat Sunnah dan Sedeqah
Syarat pertama untuk diampunkan dosa pada masa lampau ialah berpuasa dengan penuh keimanan. Terdapat beberapa perkara yang dapat dilakukan bagi mendapat keimanan dalam berpuasa. Pertama ialah dengan memperbanyakkan bacaan Al Quran. Di dalam hadith yang diriwayatkan oleh Muslim, “Sesungguhnya Syaitan akan bertempiaran lari dari rumah yang selalu memperbanyakkan bacaan surah Al Baqarah.”Hadith ini begitu jelas bahawa dengan memperbanyakkan bacaan Quran menyebabkan setan ‘panas’ dan lari. Amalan solafussoleh juga amat mengkagumkan ketika di bulan Ramadhan dalam pembacaan Al Quran. Sebagai contoh Qatadah akan mengkhatam Quran seminggu sekali dalam Ramadhan. Beliau akan mengkhatam Quran setiap hari pada 10 malam yang terakhir. Begitu juga Imam Mujahid yang mengkhatam Quran setiap malam Ramadhan. Masya-Allah. Itulah kekuatan golongan Quran dalam menyabut Ramadhan.

Kedua, kita perlu memperbanyakkan solat sunnat. Terdapat pelbagai solat sunnat yang boleh kita amalkan secara istiqamah. Antaranya ialah dengan memperuntukkan waktu sebelum sahur solat tahajjud paling kurang 2 rakaat. Kalau mampu kita amalkan amalan nabi seperti tertera dalam Kitab Riyadussalihin karangan Imam Nawawi yang menyebut antara sunat muakad dalam solat ialah solat rawatib. Nabi tidak pernah tinggalkan 2 rakaat sebelum subuh, 2 rakaat sebelum zuhur, 2 rakaat selepas zuhur, 2 rakaat selepas maghrib dan 2 rakaat selepas Isyak . Hadith nabi juga menyebut yang mafhumnya barangsiapa mampu banyakkan solat, maka perbanyyakanlah ia.

Muslimin dan muslimat,

Ketiga, memperbanyakkan zikir munajat kepada Allah. Zikir adalah untuk mengingati Allah dengan sebutan – sebutan yang memuji Allah. Di dalam sebuah kisah perbualan antara nabi dan golongan muhajirin ialah golongan muhajirin bertanya bagaimanakah mereka ingin menandingi kekuatan golongan ansar madinah. Mereka berkata kalau bercerita tentang berkahwin kedua2 (ansar & muhajrin) berkahwin, kalau makan dua2 makan, kalau tidur dua2 tidur maka apakah amalan yang mampu melebihi dari mereka (ansar). Nabi menjawab, maka berzikirlah kamu (muhajrin) tasbih 33x, tahmid, 33x dan takbir 33x maka ia menyelamatkan kamu di aklhirat kelak. Demikianlah betapa untungnya mereka yang selalu berzikir apatah lagi ia dituntut dalam syariat.

Keempat, dengan memperbanyakkan bacaan doa. Doa boleh dibaca di mana2 tanpa mengira tempat dan masa selagimana ia dibenarkan Islam. Antara doa yang dimakbulkan ialah ketika sepertiga malam, antara azan dan iqamat, sujud yang terakhir, dan dalam kitab Sirussalikin menyebut doa yang dimakbulkan ialah ketika waktu bersahur. Maka kalau boleh bersahur itu biarlah awal sikit. Memanglah nabi menyatakan sunat untuk melewatkan bersahur tapi jangan 5 minit lagi nak masuk subuh baru nak bersahur. Begitu juga ketika berbuka puasa disunatkan membaca doa. Namun apa yang terjadi akhir – akhir ini kita tak sempat nak baca doa hatta doa berbuka sekali. Kadang2 tu bukan tak sempat memang tak nak berdoa kiranya kalau berbuka itu kalau boleh makan kurma sekali dengan telan bijinya kerana nak cepat takut ayam dalam talam tuu diserang pihak musuh. Allahuakbar.

Kelima, ialah dengan memperbanyakkan sedekah dan pemberian Iftar kepada jemaah. Lihatlah di zaman Khalifah Umar Abd Aziz dimana dalam bajetnya yang dibentangkan ada peruntukan iftar setiap hari untuk rakyatnya. Tapi kita juga boleh bandingkan sendiri bajet yang dibentang oleh Amirul Mukminin kita dalam Bajet 2008 baru adakah bajet sedemikian??

Muslimin dan muslimat,

Syarat Kedua, ialah berpuasa dengan penuh Ihtisab (berkira2 untuk mendapat ganjaran Allah). Memang dituntut untuk berkira2 dalam mendapat ganjaran namun kalau apa yang kita bukan kerana Allah dan tidak mahukan ganjaran akan dikira yang terbaik.

Ulama Tasawwuf telah menetapkan bahawa manusia yang bergelar mukmin boleh dibahagikan kepada 3 golongan. Golongan pertama disebut sebagai Golongan Al Ibad iaitu membuat amalan kerana ingin mendapatkan syurga Allah. Golongan kedua ialah Al Muridin iaitu ingin mendapatkan hidayah Allah dan yang terakhir ialah Al A’rifin yang membuat amal ibadah hanyasanya kerana Allah.

Oleh yang demikian dalam fasa kedua ini marilah kita menjadi golongan yang ketiga membuat segalanya kerana-Nya.

No comments: